Star Trek

Handling: Filmen utforskar början för James T. Kirk, Spock och resten av besättningen på USS Enterprise från originalserien och berättar om hur dessa ikonliknande karaktärer möttes för första gången.

År: 2009

Paul McGillion
Faran Tahir

Hook

More Trek to the Poeple

Star Trek, till att börja med så är jag inget stort Star Trek fan men jag har väl sett några av filmerna och de senaste serierna. Allt som jag förstår så är Star Trek väldigt konflikt kraftigt och snudd på omöjligt att egentligen hänga med i, vilket får mig att tappa intresset ganska fort.

Star Trek 11 börjar om från början med Kirk och Sppok som ynglingar till att bli rivaler i Federationens akademi och slutligen ingå i en besättning på USS Enterprice. För att sedan ge sig ut i rymden och klå upp några ogästvänliga gruvarbetare. Så kan man koftfattat se på hur storyn är uppbyggd. Konflikterna mellan karaktärerna är roliga och det är mycket man får se i Kirk som förändras genom filmen vilket ger det ett extra plus. Alla skådespelare bidrar med något och på det sett som filmen länkar ihop med tidigare filmer i serien gör att man kan gör om Star Trek från början.

Abrams vissade med Mission Impossible 3 att han kan ren action och med Star Trek så visar han att han kan Science Fiction. Men att inte låte bli att krångla till det allt för mycket så har han misslyckas på fyra punkter. Man bryr sig inte särskilt mycket om Spooks kärlek med Uhura eller om kapten Nero's känslomässiga ärande. Det är bara ilska och kortfattade mennigar och det har satsat mer på action än på karaktärs utveckling, förutom dp Kirk och Spook. Vissa moment i filmen är också störande men för att inte avslöja för mycket så håller jag det för mig själv.

Star Trek är en bra underhållande film, det renoverar en döende gener och get det en uppflyttande kraft av ren och skär action, kanske det kommer mer av denna kaliber som till och med går om hypen. Man blir nöjd av att se den men lite klurrig är det i vissa stunder vilket sänker betyget. Men Star Trek är här för att stanna.

Skådespelare: 3+
Regi: 4-
Story: 4-

Helhet: 4-

lindajjj

Helt underbar, en klar femma i genren. Hisnande actionscener, och charmiga karaktärer... har aldrig sett Star Trek, men jag blev fullständigt charmad. Spock!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: The future begins.

Detta blev helt klart en positiv överraskning eftersom jag aldrig riktigt varit ett stort fan av tidigare Star Trek-produktioner, framförallt därför att jag tyckt de varit för pratiga dramer istället för sci-fi/actionfilmer som de flesta andra filmer som utspelar sig i universum.
Detta är fartfyllt (hela filmen, alltså lagom längd), spännande, välspelat (ja, av de flesta), välgenomtänkt & välregisserat. Dessutom är det fantastiska CGI- och specialeffekter i kombination med rätt snygg scenografi och bitvis ganska fint foto.
Musiken är kopierad från original-TV-serien och sticker inte direkt ut, kanske delvis på grund av det höga tempot filmen igenom - märkligt hur som helst att man inte minns den (!).
Ja, detta hamnar i DVD-samlingen så småningom. Filmen kan och vill man se om. Extra kul är det att den nu första månaden ligger hyfsat stabilt på IMDb Top 250 på plats 69-74 samt att Leonard Nimoy återkommer och spelar gamla Spock (!).

Trivia: The actors playing the Romulans spent 2-4 hours applying make-up / The sets for the ice planet of Delta Vega and the Romulan drill were located in a parking lot of the Dodger Stadium in Los Angeles. The engine room of the Enterprise was filmed in a Budweiser factory in Van Nuys, California. The engine room of the Kelvin was shot in an old power plant in Long Beach, California.

Jag hade inte sett något av Star Trek innan, men det kanske jag borde ha gjort. Den här filmen var inte så intressant för min del. Jag tyckte inte att det hände så mycket.

Jag är ett stor Star Trek fan så när jag först hörde talas om den här filmen och förstod att dom inte skulle ha med skådespelare från tidigare Star Trek serier och ta en helt ny grupp människor så tänkte jag bara att det skulle bli en flopp och höll mig därför borta från den här filmen. Jag inser mitt misstag nu. Den här filmen var otroligt bra.

Kirks och Spocks relation var självklart det mest intressanta i filmen. Särkilt som man vet som fan hur bra deras vänskapsrelation blir. Det är som Spock har repiterat flertal gånger till Kirk och som han även sa i den här filmen. "I am - and will always be - your friend." Jag tycker det är väldigt fint och rörande. Och i den här filmen ser man att dom bråkar och är i luven på varandra hela tiden så det är riktigt ironiskt. Men det är väll så. Att någon man tjafsar och bråkar med mycket i början kan i slutändan visa sig vara en av dina starkaste vänner.

Specialeffekterna var ju självklart på topp. Man hade inte väntat sig annat av en modern film. Hollywood kan inte göra en actionfilm idag utan svinlande, svindyra specialeffekter. Men det är bara ett plus. Jag är en sucker för svindyra storfilmer! Haha.

Fast ni som sett den här filmen och vill se mer har inget liknande att se i andra Star Trek filmer. Filmerna med Kirk och Spock är väldigt gamla. Men ni kan ju alltid kolla upp dom. Men en Star Trek film som den här? Det finns det ingen mer. Den här filmen är ensam i sitt slag. Kanske Hollywood gör en uppföljare på den här. Det är bara att vänta och se.

janne lindh

Välgjord ryms-action. Underhållande men bitvis löjlig och tjatig.

madeleine_g

Ja bara måste ge den här filmen en femma. Varför? Jo för att den enligt mig var den bästa filmen jag har sett på riktigt riktigt länge. Kommer starkt att rekommendera den till mina kompisar, som dessvärre inte alls har samma filmsmak som jag har. Den var dessutom en blandning av action (som jag totalt älskar) och science fiction (som jag gillar men tycker ha en tendens att vara tråkig).

Hade dock inga större förväntningar på den när jag hyrde den men när jag väl satte på den och såg det underbara introt så visste jag att det var en film som jag verkligen skulle älska. Har sett den 3 (varav 2 gånger på samma kväll) gånger sen dess, så det måste ju tyda på att den är riktigt riktigt bra.

lindajjj

Zitrioce

Stark 4:A

Den här filmen var såå mycket bättre än serien.

ja gillar inte star treak men tänkte ge den filmen en chans för den lät intressant och ja kände efter en timme att det inte här e min filmsmak och det tycker ja nu och ja vart fatksitk lite besviken

en svag tvåa

Biopremiär: 2009-05-08

Star Trek (1979)
Star Trek II - Khans vrede (1982)
Star Trek III - Jakten efter Spock (1984)
Star Trek IV - Resan hem (1986)
Star Trek V - Den yttersta gränsen (1989)
Star Trek 6 (1991)
Star Trek Generations (1994)
Star Trek - First Contact (1996)
Star Trek - Insurrection (1998)
Star Trek - Nemesis (2002)
Star Trek Into Darkness (2013)
Star Trek Beyond (2016)