Star Trek - Insurrection

Handling: Federationens främsta direktiv har alltid varit att Stjärnflottans expeditioner inte får blanda sig i främmande civilisationers naturliga utveckling. Men nu konfronteras Picard med order som vill bryta mot denna förordning. Om han lyder kommer 600 av de fredliga invånarna på Ba´ku att med våld tvingas lämna sin märkliga hemplanet.

Som skäl anges att det skulle ge miljoner möjlighet att tillgodogöra sig planeten Ba´kus sällsamma krafter. Om Picard inte lyder order riskerar han sitt rymdskepp, sin karriär och sitt liv. Men för Picard finns bara ett val. Han måste trotsa Stjärnflottan.... Och leda en revolt för att rädda paradiset.

År: 1998

Gregg Henry
Daniel Hugh Kelly
Michael Welch
Mark Deakins

Riktigt cool Star Trek film. :)

Royban

Något underskattad Star Trek film, som trots allt känns rätt underhållande och har en intressant idé som bas för storyn.
Filmen kantas dock med löjeväckande skämt, och här ser vi sorgligt nog också en nedåtgående spiral för karaktären Data och hans känslor, när han genom hela filmen tydligen "glömt" sitt känslochip någonstans, och måste lära sig hur man leker av någon outgrundlig anledning.

Sekvensen när Picard och Worf måste ta hand om Data i början av filmen är en som jag alltid gillat väldigt mycket. Härlig Star Trek stil.

De som inte är Star Trek fans bör hålla sig borta, och ej heller fansen är säkra som jag förstått det.

Godkänd i min mening.

Filmpunkten-id: 2000

Star Trek (1979)
Star Trek II - Khans vrede (1982)
Star Trek III - Jakten efter Spock (1984)
Star Trek IV - Resan hem (1986)
Star Trek V - Den yttersta gränsen (1989)
Star Trek 6 (1991)
Star Trek Generations (1994)
Star Trek - First Contact (1996)
Star Trek - Nemesis (2002)
Star Trek (2009)
Star Trek Beyond (2016)