Star Trek - First Contact

Handling: De kallar sig Borg - en ras som till hälften är människa och till hälften maskin och bara har ett mål för ögonen:att besegra och assimilera alla raser. Ledda av sin förföriska och sadistiska drottning (Alice Krige) sätter de kurs mot jorden med planen att förändra historien. Picards senaste Borg-möte kostade honom nästan livet. Nu vill han ha hämnd. Men hur långt är han beredd att gå?

År: 1996

Neal McDonough
Marnie McPhail
Robert Picardo

Rune

Mycket bra star trek film borgerna är ju den coolaste rasen i star trek universumet.

Star Trek - First Contact är helt klart den bästa av alla Stark Trek filmer. Den spinner vidare på ett dubbelavsnitt som heter The Best of Both Worlds. Se den! För riktigt inbitna fanns finns även en fin scen i avsnittet efter The Best of Both Worlds i avsnittet Family där Jean-Luc Picard bryter ihop och gråter över vad borgerna gjorde mot honom och förbannar sig själv att han var så svag mot dom. Den scenen tycker jag är viktig för det binder ihop The Best of Both Worlds och First Contact bra i förhållande till Jean-Luc Picards känslor. Har man sett allt detta förstår man mer varför han blir så arg och bråkar med Lily över borgerna. PS: Star Trek Voyager - Scorpion ;)

Royban

Det blir en maffig fyra för denna, den bästa av alla Star Trek filmerna. Att använda borgerna som huvudskurkar i en ST-film känns som ett uppenbart val, och här spelar det fantastiskt in med Picards karaktär, och den historia han har med borgerna.
Patrick Stewart (Picard) ger här ifrån sig en fantastisk rolltolkning som kulminerar i filmens utan tvekan bästa scen, där vi får veta vad som driver Captain Picard i denna film.

Filmen lyckas här includera en mängd olika koncept från star trek utan ett misslyckas någonstans, dessutom känns det som en äkta bio-film till skillnad från föregångaren Generations, som inte gick fullt ut i att återuppfinna karaktärernas och deras omgivnings utseende. Enterprise-E är ett vackert skepp att se på, de nya uniformerna är mer lämpade för storfilm än de från tv-serien, och Geordi's nya ögon implantat är någonting man väntat på länge.

Det är förstås uppenbart att jag är ett stort star trek fan, men jag vill göra det klart att detta även borde vara en bra film för de som inte är inbitna "trekkies".

Mycket bra helt enkelt.

Knatte

Det var efter denna filmen som jag fastnade för Star Trek. Mycket underhållande och cool.

Filmpunkten-id: 1999

Star Trek (1979)
Star Trek II - Khans vrede (1982)
Star Trek III - Jakten efter Spock (1984)
Star Trek IV - Resan hem (1986)
Star Trek V - Den yttersta gränsen (1989)
Star Trek 6 (1991)
Star Trek Generations (1994)
Star Trek - Insurrection (1998)
Star Trek - Nemesis (2002)
Star Trek (2009)
Star Trek Beyond (2016)