Sorcerer and the White Snake, The

Handling: En kvinnlig demon blir förälskad i en buddhistisk lärling. Hon är en vit orm och deras kärlek är en förbjuden kärlek. Hon färdas mellan existentiella plan och förklär sig i mänsklig form för att få vara med honom. Hon är i stor fara då demoner endast ses som farliga för buddhistmunkarna.

Det här är sagan om hur långt en kvinna är villig att gå för sin kärlek. Legenden om den vita ormen är en av dom mest populära sagorna i Kinas historia.

År: 2011
Regissör: Siu-Tung Ching
Originaltitel: Bai she chuan shuo
Alternativ titel:Emperor and the White Snake (DVD-titel)
Alternativ titel:The Sorcerer and the White Snake
Ursprungsland: Kina, Hongkong
Längd: 01:40, 01:42, 01:30 (DVD UK)
Jet Li
Shengyi Huang
Raymond Lam
Charlene Choi
Wenyao Zhang
Vivian Hsu
Alfred Hsing

Copyright Distribution Workshop

Det här är ett mästerverk utan dess like. Jag blev verkligen överraskad över hur gigantisk och påkostad den här filmen var. Jag kommer aldrig se på Hong Kong filmer på samma sätt igen. Kina har verkligen expanderat sin förmåga att skapa filmer. Deras filmer kan lätt konkurera med påkostade Hollywoodfilmer. Kanske man måste ta och lära sig Kinesiska nu då om man vill se mera storfilmer. Hehe.

Filmen utspelar sig i ett Buddhistiskt kosmos. Där de buddhistiska lagarna och där den buddhistiska mytologin gäller. Något som för miljoner människor är en möjlig verklighet. Jet Li är utmärkt som munken som kämpar för att hålla demoner borta från denna värld. Dock skulle jag inte se det här som en "Jet Li film". Filmen är för stor för att bara vara ännu en fightfilm. Det här är ett episkt mästerverk i still med Crouching Tiger, Hidden Dragon. Det här är först och främst en kärlekssaga. Och Jet Li använder inte Kung Fu direkt. Han använder mantror och buddhism för att hålla demonerna borta. Det är ett annat sätt att kriga på.

Dramatiken är på topp. Högsta klass med spännande scener. Man dras verkligen med i den vita ormens önskan om kärlek. Det är en riktigt spännande film och jag misstänker att det kommer ta ett bra tag innan jag ser en ny film i denna höga klass. Den här filmen ligger mig varmt om hjärtat. Och eftersom jag själv är buddhist så kan jag känna igen munkarnas världsbild. Men filmen är ett sant mästerverk. Att jag delar deras mytologi är bara ett plus. Skull denna film inte komma till Svenska biografer skulle det vara en katastrof.