After Earth

Handling: För över tusen år sedan hände ett kataklysmiskt event på vår jord. Människan blev tvungen att fly ut i rymden för att hitta ett nytt hem. Prime Nova har varit mänsklighetens nya hemplanet de senaste generationerna. Den legendariska soldaten Cypher Raige (Will Smith) möter sin okända familj. Sonen Kitai (Jaden Smith) följer med sin far på ett förlängt rutinuppdrag, men deras skepp skadas i asteroidstorm och de kraschlandar på en nu fientlig och okänd planeten Jorden. Chyper ligger dödligt sårad i skeppet medan sonen Kitai måste ge sig ut i det okända för att hitta deras räddningssignal. Kitai har alltid velat följa i sin far soldatens karriär. Nu får han chansen...

År: 2013

Kristofer Hivju
Lincoln Lewis
Chris Geere

Copyright Columbia Pictures

Långt från usel, absolut underhållande för stunden, men Shyamalan ska hålla sig till att göra "mindre" filmer. Troligen den sämsta filmen jag sett med Will Smith. Och ja, jag har sett Wild Wild West.

torulf

Filmen är rätt kass. Det som räddar den är det fina ljudet, fotot och effekterna. Välpolerad skit i vackert fodral.
Svag trea.

C12

Har man inte sett det här tidigare ?
En ärkeklant som växer med uppgiften och blir som sin pappa.

Ajice

Helt ok, underhållande men det är mycket innehållslöst skräp när de snackar (hi-tech men det blir bara fånigt), den överdrivna maktmanligheten (som genomsurar stor del av filmen och will smith) är påtagligt skrattretande några stunder.

Gillar dock budskapet - det fantastiska i att vara i stunden fullt ut (här och nu), att ge upp känslor tankar och ja; EGOt, jag får gåshud så bra det är.

Läskigt och spännande att hela filmen i grunden är scientologisk - med tanke på vad DE står för, när jag väl kände till detta var faktiskt denna film förstörd för mig.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Bästa filmen på åratal av M. Night Shyamalan.

Biopremiär: 2013-06-07