Uppe på Vallmokullen

4,0

Handling: Umi lever utan sina föräldrar tillsammans med sin farmor och sina syskon. Varje morgon hedrar hon sin pappas minne genom att hissa en flagga utanför deras hus. Ritualen fascinerar pojken Shun när han dagligen ser den på väg till skolan från sin pappas båt. Shun skriver en dikt om det hela i skoltidningen och när Umi läser den bestämmer hon sig för att söka upp honom. En relation och en förälskelse tar form, men det finns saker de inte känner till om varandra som ska få stor betydelse för deras framtid.

År: 2011
Regissör: Goro Miyazaki
Originaltitel: Kokuriko-zaka kara
Alternativ titel:From Kokuriko Hill (Frankrike)
Alternativ titel:From Up on Poppy Hill (USA/UK)
Ursprungsland: Japan

Takashi Naitô
Teruyuki Kagawa

Copyright Studio Ghibli

Hook

Miyazaki Jr. gör en totalt omvändning!

Umi är en av 4 syskon som lever med sin farmor på en kulle medan deras mamma är i Amerika och studerar. Umi är flitigt uppdagen med att sköta sina studier och huset. Varja dag så reser hon en flagga på stången utanför till minne av sin avlinde pappa. En morgon läser Umi en dikt i skoltidning om hennes flagg, generad söker hon upp den ansvarige. Shun, en ung studerande reser varje morgon med sin fars boggseringsbåt, ser flaggorna varje morgon. Han skriver en dikt om detta. Umi och Shun träffas och en långsam relation börjar växa till ung förälskelse. Men något i båda deras förflutna döljser sig ett svar på att de kanske är släkt.

Filmen är det senaste från Stiudio Ghibli som utspelar sig runt 1964. Goro Miyazaki regisserar och Hayao Miazaki står för manuset. Tillskillnad från Ghiblis tidigare filmer som ”Spirited Away” och ”Ponyo” så är ”From Up On The Hill” ett mer nere på jorden drama om förlorad och funnen kärlek. Mycket humor och vackra miljöer stämplat i trogen Ghibli detalj. Goros sneaste film ”Legender från Övärlden” var ett mycket fantasipackat äventyr. Nu gör han en helomvändning och gör ett äventyr som vem som helst kan uppleva.

Det starka drama och kemi mellan Umi och Shun är naggelbittand, samt det montage som pågår i bakgrunden när hela skolan hjälps åt att städa ett historiskt klubbhus. Gör att filmen inte känns så fullpackad och överflödigt, man har skalat bort onödigheter och använt sig av rena scener som för historien fram, no-shitting. Det varm och vackert, kärleksfullt och spännande som livet är i sina bästa stunder. Goro Miyazaki visar med denna nära-mästerverks-upplevelse att han kan fortsätta i sin fars fotspår. Samt att man kan fortsätta se Ghibli filmer en generation till.

story: 4+
röster (japanska): 5
regi: 5-

helhet: 4+

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Fantastiskt animerat! Och det enda som egentligen gör att jag skulle vilja sätta en 3 i betyg är att det trots dess längd på 87 minuter är segt ibland.

Nikita

Jag väger mellan en fyra och en femma, men eftersom jag är snäll, så får den här filmen högsta betyg.

Hook

Miyazaki Jr. gör en totalt omvändning!

story: 4+
röster (japanska): 5