Dumma mej 2

Handling: Gru fortsätter sin kamp som förälder till de tre syskonen Margo, Agnes och Edith. Men skurkarna börjar hopa sig och ser Gru som ett hot för deras onda världsbild...

År: 2013
Dana Gaier

Copyright Universal Pictures

Hook

It's Gruuuuvy

Gru har lagt karriären som skurk på hyllan. Han är nu far och en ärlig affärsman inom gelé och marmelad branchen. Minimojerna sköter fabriken, medan Gru tapas med det alldagliga med att ta hand om och skydda Margo, Edith och Agnes. Men efter att ett hemligt labb i poolcirkeln blivit stulet så blir Gru anlitad av anti-skurk ligan för att stoppa en ny skurk från att ta över världen.

Filmen har uttnyttjat det som var bra med föregångaren och gjort det roligare mer uppfinnings rikt och cliché proppad med gräns till parodi på James Bond och andra liknande filmer inom samma spion genre. Illumination Animation har sin still som liknar Pixar fast har ett mer stelt flytt i sina animeringar. Det är fortfarande bättre än sin föregångare och det finns mörker liksom ljusa stunder i filmen som kanske kan bli lite väl mycket för de allra minsta.

Jag såg filmen i 3D och det gick att se den det var inga problem, vill dock tipsa om att mellan sluttexterna så visas en liten teaser inför Minimjoernas egen film, där var 3D perfekt och unik, där kan man se vad alla pro-3D talar om. Annars så är det en bättre film överlag, mer hjärta och mer humor än tidigare.

story: 3-
skådespelare: 3-
regi: 3

helhet: 3

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning. På gränsen till svag 4.

Hook

It's Gruuuuvy