Sune i Grekland - All inclusive

2,3

Handling: Sune är tillbaka. Tillsammans med lillebror Håkan Bråkan, storasyster Anna, mamma Karin och pappa Rudolf drar Sune till Grekland på sommarlovet.

Som varje sommar förut planerar familjen Andersson sin semestervecka i Myggträsk. Då händer det mest oväntade, pappa Rudolf bokar en charterresa till Grekland. Familjen blir överlycklig men frågorna om resan är många.

På plats i Grekland inträffar katastroferna, Sune tappar sin tjejtjusarkraft, Håkan Bråkan gillar verkligen inte trollet Julle i barngruppen, mamma Karin blir mer och mer irriterad på Rudolf. Samtidigt upptäcker pappa Rudolf att det är all inclusive och vilka oanade möjligheter det för med sig.

År: 2012
Feline Andersson
Julia Dufvenius
Madeleine Barwén Trollvik

Copyright Nordisk Film

Det var väl egentligen inget större fel på denna. En genomsnittlig, typisk familjefilm.

torulf

Skådespelarna gör ett bra jobb. Och tvärt emot vad vissa säger så tycker jag att Morgan Alling är Sunes pappa (sucken när han hoppar i vattnet för tredje gången säger allt). Sunes Sommar är bra, men det försämrar inte den här filmen. Jag tycker däremot att humorn är lite för slapstick, handlingen för tunn, de allvarliga sakerna hafsas över och tempot är lite för segt (såg ett antal pappor surfa nyheter med telefonerna i salongen).
Och handen på hjärtat, är inte Sune och Bert lite för 90-tal?
Det kan inte vara så att det gått 20 år och vi inte har något bättre ätt komma upp med?
Blir det en uppföljare så hoppas jag att den blir lite färskare, lite rivigare och lite mer action.

Funkar så klart bra för barnen men för oss andra blir det nog svårt att inte jämföra med Sunes sommar. Det känns inte tillräckligt mycket Sune tyvärr och det är inte tillräckligt roligt. Jag hoppas dock på att de gör fler filmer för potentialen finns och det finns sjukt mycket mer att filmatisera.

Biopremiär: 2012-12-25

Sune på bilsemester (2013)
Sune i fjällen (2014)