Sune i fjällen

1,0

Handling: När Sune upptäcker att hans älskade Sophie ska följa med sportkillen Santos till fjällen, finns det bara en sak att göra. Han övertygar hela familjen att åka med, trots att de varken har råd eller kan åka skidor.

År: 2014

Julia Dufvenius
Kalle Westerdahl
Bonn Ulving

Copyright Nordisk Film

Inte långt från katastrof denna gång. Det börjar kännas alldeles för likt Sällskapsresan, där Stig-Helmer i film efter film bara blir töntigare och töntigare och verkar inte lära sig någonting om livet. I samma anda får vi följa Sune och hans familj där absolut ingen utveckling existerar så långt ögat kan nå. Och det där igenkännandet som man annars kan få i Sällskapsresan, Ett päron till farsa mm finns inte i de nya Sunefilmerna. Antagligen för att Allings Rudolf beter sig på ett sätt som vanliga människor aldrig gör. Tycker överlag att castingen av familjen Andersson var fel från början. Tänk vad kul det hade varit med Peter Haber och Carina Lidbom istället.ªI Sune i fjällen återkommer även karaktärerna Pontus och Sabina plus att familjen Blixt får stor plats. Och tyvärr har jag jättesvårt för dessa personer. De tillför ingenting och jag blir bara mer och mer irriterad på vilka fruktansvärda dialoger de tampas med. Alla är också så sjukt otrevliga mot varandra. Var ligger komiken i det?ªEtt ytterst fåtal scener gör att man drar på smilbanden. Jag gillade inte de andra två så vidare mycket heller men denna var överlägset sämst. Som barnfilm funkar det så klart ändå, men som familjefilm gjord i Sverige 2014 måste man kunna ställa högre krav. Stark etta!

Biopremiär: 2014-12-19

Sune i Grekland - All inclusive (2012)
Sune på bilsemester (2013)