Äta sova dö

2,3

Handling: Handlar om 20-åriga Rasa som bor med sin pappa i ett litet samhälle i nordvästra Skåne. Rasa jobbar på fabrik men fabriken varslar och Rasa blir av med jobbet. Filmen skildrar hennes kamp för att lyckas stanna kvar i sin by, trots bristen på jobb och trots samhällets krav på att leta i hela landet efter möjligt arbete...

År: 2012
Regissör: Gabriela Pichler
Originaltitel: Äta sova dö
Alternativ titel:Eat Sleep Die (int. titel)
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Isidor Torkar
Lotta Forsblad

Copyright Tri Art Film

KarinLovisa

bra för att vara en svensk film. hade vunnit på ett bättre manus. det är grymma skådisar och den är snyggt filmad.

Trist, men det finns ändå något som håller en kvar att vilja se slutet efter att halva filmen har rullat. Vann 4 Guldbaggar!
Hur kan detta blir ett Oscars-bidrag? Och hur kan Nermina Lukac (Rasa) vinna Guldbaggen för bästa kvinnliga huvudroll? Hon spelar ju bara sig själv känns det som. Herregud, jag kanske ska ta och damma av mina gamla skådespelarkarriär från Kulturama-tiden och åren jag sökte landets scenskolor?

KarinLovisa

Nikita

Många filmkritiker tycks lovorda den här filmen; jag måste säga att jag inte kan se dess storhet.

För det första så är den inte spännande; visserligen så är dramafilmer kanske inte det särskilt ofta, men det hade inte skadat.
För det andra så tycker jag att den känns mycket långrandig.
För det tredje så händer det faktiskt inte så värst mycket under filmens gång.
För det fjärde så är den trist; det ska jag inte huttla med.
För det femte så blev jag ganska illamående under föreställningen; jag tror att det var för att kameran flyttade sej mycket under filmen, men jag är inte säker.

Det finns inte mycket positivt jag kan skriva om rullen; möjligtvis att den inte är sentimental eller sötsliskig. Fast jag gillar faktiskt filmens "tagline".

Jag kommer inte att se den igen i första taget.

Biopremiär: 2012-10-05