Lawrence av Arabien

Krig:

Krig:
3,7

Handling: Detta är en biografi om T.E.Lawrence. Den unga löjtnanten Lawrence lyckas få jobb som observant hos Prins Feisal, ledaren av en Arabisk armé. Lawrence bestämmer sig för att stanna och hjälpa Prins Feisal och hans äventyr dokumenteras av en journalist vid namn Jackson Bentley.

År: 1962
Regissör: David Lean
Originaltitel: Lawrence of Arabia
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 03:36, 03:48 (Directors Cut)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Gamil Ratib
Michel Ray
John Dimech

Robert_Eriksson

En intressant film som känns oerhört verklighetstrogen, trots att alla araber talar och förstår engelska lite för bra. Väldigt lång, men med en stunds paus är det inga problem. När den kom 1962 måste den känts helt fantastisk. Filmen håller fortfarande, även om det idag finns många filmer som är bättre.

Det här är en tidig mastodontfilm som faktiskt har en del scener som känns riktigt mäktiga utan massa specialeffekter. Filmningen i öknen gör att man nästan själv känner hur svetten börjar komma. Annars tyckte jag generellt att den kändes väldigt dryg och att dra ut den till över tre och en halv timme var närmast plågsamt. Hade varit bättre att komprimera den så att det blivit lite högre tempo i alla fall. En del scener här och var är minnesvärda medan andra bara känns löjliga. En tvåa blir betyget.

gabbe16

en helt mäktig mastodontrulle som inte är mäktig tack vare effekter eller dylikt utan huvudrollens mångsidighet som människa och hur han utvecklas som människa i krigets centrum.
grymt att den är byggd på en sannhistoria och så visa människor klagar på längden har jag inga som helst problem med ett mästerverk och en av storbrittaniens bästa filmer. David lean visar ännu en gång vilken grym regissör han är.

euchari

Öken och kameler, lång som fan. Nä, inte så bra.

Stark 3:a lite för lång annars kunde den nog fått en 4:a

Mycket bra musik till filmen, om än kanske lite enformigt med samma låt hela tiden i olika varianter. Såg hela filmen i ett svep utan pauser, och det var inte så farligt som jag hade väntat mig. Segt blir det ju bara vid något enstaka tillfälle, annars är det full rulle hela tiden.

en grym klassiker må ja säga.vi såg den i skolan.trodde den skulle va urtrist men det hade ja fel.dock så va den lite väl lång.och att araberna prata engelska.det visste ja inte att dem gjorde men så fel man kan ha hehe

stark 4.

dock e det e én film man ser va tredje år max

Venschla

Att den är så himla lång förstör ju allting!

Miss Ljung

Mycket bra och välgjord film men jag blev ändå ganska besviken då jag hade väntat mig något helt fantastiskt. Stark trea / svag fyra.

Timoti

En grym mastodont film som tappar lite efter ett tag. David Lean har gjort en film som jag gillar mycket. Det var kul att se hur T.E. Lawrence var som person. Skådespelarna gör ett bra jobb. Allt är bra i den här filmen. Jag vill ge den här filmen en femma, men det är något som hindrar mig att göra det.

Dangerous Man: Lawrence After Arabia, A (1990)