Mördaren ljuger inte ensam

Handling: Puck är inbjuden av sin universitetshandledare att fira midsommar på hans ensliga ställe på en ö i Skogasjön, tillsammans med en grupp andra vänner, däribland Einar Bure. Sommarnatten är förrädiskt vacker och erotiska spänningar mellan gästerna uppstår. Men när Puck och Einar, som känner varandra sedan tidigare, varit ute och svärmat, hittar Puck en av de kvinnliga gästerna mördad. Einar tillkallar vännen och tillika kommissarien Christer Wijk men när han kommer till brottsplatsen är liket spårlöst borta. Kontakten med omvärlden bryts helt när öns enda båt försvinner. Alla är fångna på ön - och någon i sällskapet är en mördare...

Baserad på Maria Langs roman med samma namn. Den första filmen i ny filmserie.

År: 2013

Andreas Utterhall
Ida Engvoll
Fanny Risberg
Sanna Krepper

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

Kan säga varför men den här miljön tilltalar mig väldigt mycket, dessutom mycket mycket snyggt filmad och snygg rekvista. på alla sätt dynamisk intrig bra skådespelare och bitvis spännande. Får en svag 4:a.

C12

Här blir det en trea, mest för de trevliga tidstypiska detaljerna från tidigt 60-tal.
I övrigt hade jag nog hoppats på mer spänning.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Grymt snygg scenografi, kostym och rekvisita - skön tillbakablick för ögat på 1950-talsmiljöer. Härlig inledande story som liknar Christies klassiker "10 små negerpojkar", men som tappar på slutet, som blir något tvärt och enkelt (tyvärr ofta i svensk film).

Typisk svensk deckare. Trevligt med 50-tals (?) rekvisita. Tyvärr alldeles för mycket rökande filmen igenom, vilket för mig absolut inte behövs.
Filmen igenom märker man att den grundar sig på en bok. Men det för inget. Jag gillar filmen som helhet. Gillar Tova. Tycker hon är väldigt duktig som skådespelare.

Biopremiär: 2013-03-08

Inte flera mord (2013)
Kung liljekonvalje av dungen (2013)
Tragedi på en lantkyrkogård (2013)
Farliga drömmar (2013)
Rosor, kyssar och döden (2013)