Det blåser upp en vind

Biografi:

Biografi:
3,6

Handling: Studio Ghiblis senaste film handlar om konstnären och designern Jiro Horikoshi som bland annat designade Mitsubishi A6M Zero, som användes under Andra Världskriget.

Baserad på Hayao Mizayakis och Tatsuo Horis småhistorier.

År: 2013
Regissör: Hayao Miyazaki
Originaltitel: Kaze tachinu
Alternativ titel:The Wind Is Rising
Alternativ titel:The Wind Rises (USA)
Ursprungsland: Japan

Shinobu Ohtake
Mirai Shida
Keiko Takeshita

Copyright Toho Company

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Så vacker att den måste få en 4, men stundtals enformig och lite seg jämfört med hans andra filmer. Därmed inget jag köper på BD och ser om.

Jag tyckte att den var riktigt bra gjord. :D. Fast jag är ett fan av dessa filmer.

Nikita

Positivt: Den är på sitt eget sätt vacker, och vackert sorglig, och animationen är väl godkänd, men jag tycker nog att jag har sett bättre i mina dagar.

Negativt: Filmen är seg, tjatig (t. ex. så får tittaren se ritborden och ingenjörerna till leda) och så är den i mitt tycke för lång.

Det negativa väger tyngre än det positiva, men den här filmen når ändå upp till en godkänd tvåa.
Dock så tror jag inte att jag kommer att se den igen.

Ajice

Det är precis såhär en riktigt bra film ska vara, om det är sant att det är Hayao Miyazakis sista film så är det lite sorgligt. Ännu än gång blev jag så påverkad och inspirerad att ändra mig själv och mitt liv till det bättre. <3

Biopremiär: 2014-04-04
Filmen är animerad