Vi är bäst!

Ungdom:

Ungdom:
2,4

Handling: Stockholm 1982. En film om Bobo, Klara och Hedvig. Tre tjejer som är tolv-tretton år. Som drar runt på gatorna och babblar. Som är modiga och tuffa och starka och svaga och förvirrade och knasiga. Som får klara sig själva alldeles för tidigt. Värmer fiskpinnar i brödrosten när mamma är på krogen. Startar ett punkband utan att ha instrument att spela på, trots att alla säger att punken är död. Om att vara annorlunda och om en vänskap som är större än allting annat. En film med mycket musik och mycket humor och mycket allvar.

År: 2013
Regissör: Lukas Moodysson
Originaltitel: Vi är bäst!
Alternativ titel:Vi Är Bäst! (alt. stavning)
Mira Barkhammar
Johan Liljemark
Mattias Wiberg
Alexander Karlsson

Copyright Memfis Film

Jag är ett oerhört stort fan till Lukas Moodysson. Han är en fantastisk svensk regissör som vågar göra det många andra inte vågar.

Vi är bäst! är en av hans lättare filmer. Finns väldigt lite sorg och tragedi. Skönt på ett sätt. Har dock lite svårt att finna en tydlig poäng med filmen. Man får följa tjejerna och deras vänskap en kort period. Som att se en tv-serie med ett enda avsnitt.

Jag gillar filmen och det jag ser, men den är inte värd mer än en trea. Blir därmed en av Moodyssons minst lyckade filmer.

Savannah

En film tunn som väl utspädd O'boy, utan egentlig riktning och med ett "oj, här tog visst idéerna och filmstödet slut" -avslutning. Hade förväntat mig mer, produktionen känns helt enkelt amatörmässig. Castingen är dock gjord med fingertoppskänsla och det finns tveklöst roliga scener och igenkänningsfaktorn är hög för oss som var "med i matchen" 1982. Fast inte minns jag att vi använde ord som "chilla" då, typ...

2- till en film där jag i drygt en timme undrar vad meningen är med filmen. Vill man få folk skratta och återuppleva punkens knasigheter?! Jag som är född 84 förstår nog inte riktigt skämten. Några skratt får man men mestadels känns det som en ganska konstig film. Jag skulle aldrig se den på bio om det inte var för att det var en förhandsvisning.

Savannah

Ingen handling som för filmen framåt i bra tempo. Trodde den skulle vara bättre.

Biopremiär: 2013-10-11