Matrix Revolutions

Handling: När människans sista fristad Zion hotas av invasion från maskinerna, förbereder sig alla för den avgörande striden. Men Neo går sin egen väg och söker den mest osannolika bundsförvanten i kampen mot maskinernas tyranni.

År: 2003

Jada Pinkett Smith
Clayton Watson
Stuart Wells
Collin Chou

Tyvärr, måste jag säga, så är detta en ytlig film som handlar mer om häftiga effekter än något annat. Visst är den en okej film för en kväll (även om även effekterna är överdrivna och påminner mycket om ett dataspel på sina håll) men mycket mer än så är det inte.

Problemet är att man ville för mycket med den här filmen. Det här skulle innehålla så mycket mer och bättre saker: Mer action, mer sci-fi-tänk, mer nakenhet, mer kärleksdrama, mer allt! Och resultatet blev överdrivet, uppblåst, ytligt och på många håll löjligt. Nånstans så försvann man väldigt mycket från grunden vilket är varför bl.a. manuset blev så tunt.

Mest så kände man besvikelse över att filmen blev så mycket sämre än ettan, men nu när jag har smält det en aning kan jag se filmen med andra ögon och uppskatta en häftig film.

Detta räcker dock inte till mer än en stark tvåa.

Man kan inte klandra filmen för vara onödig, eftersom den väver ihop triologin och sagan. Men man kan definitivt kalla den misslyckad eftersom den minst sagt bara hade effekterna och slut klämen att luta sig åt. Skådespelet hade till och med försämrats något. Dessutom var djupet och förundran över allt redan borta. Man fick tyvärr bara uppleva alldaglig och påkostad sci-fi som knappt levererar. Scenerna håller dock dem med, men tyvärr är det nästan det ända. Svag tvåa tack vare att det var slutet på allt.

Det här är den sista filmen i bröderna Wachowskis Matrix-trilogi. En klar besvikelse eftersom nästan allt krut har lagts på spektakulära effekter och den intressanta historien får inget utrymme alls. Allt går för fort och karaktärerna känns stela och tråkiga. Specialeffekterna är visserligen häpnadsväckande, men sett överlag är det här en ovärdig final - främst med tanke på den första filmen.

Man behöver inte se denna bara för att man har sett ettan. Den är bra, liksom de andra två, men bara man har sett ettan som sagt.

Cammie

Betydligt bättre än bottennappet Reloaded, och slutet är spännande. Dock är filmen förutsägbar och får en stark 2.

sämre än den första, knappt godkänd

Efter den misslyckande tvåan så höjs Matrix Revolutions till högre höjder. Men ettan når den inte på.

Hanes

Jag tyckte faktiskt att den här filmen var bättre än väntat. Visst har filmen överdrivet mycket special effekter men den har också ett hjärta, och filmen har i urval väldigt bra skådespelare, förutom den nya som spelar oraklet. Hon tyckte jag bra var irriterande. Men i helhet så får filmen en stark trea av mig..

värdig avslut på serien som kunde ha slutat i första filmen..det enda som va snyggt va den sista halv timmen vilken räddar filmen från att få en tvåa

Sämst i Matrix-trilogin. För mycket "tuffa" actionscener och för lite handling. Ingen film jag ser igen, och definitivt inget jag spar i filmsamlingen.

Matrix (1999)
Matrix Reloaded (2003)
Matrix Resurrections, The (2021)