Matrix

3,9

Handling: Neo söker efter sanningen bakom Matrix, ett namn och en värld som figurerar i hans drömmar. Han är övertygad om att Morpheus, som sägs vara en av världens farligaste män, vet allt om Matrix. När Neo en kväll förs iväg av Trinity och finner sig själv öga mot öga med Morpheus blir han erbjuden ett livsavgörande val. Tar han den röda tabletten får han veta sanningen om Matrix och den värld han tror sig leva i. Tar han den blå glömmer han att han någonsin mött Morpheus och fortsätter det liv han nu lever i ovisshet…

År: 1999

Paul Goddard
Robert Taylor
David Aston

Copyright Warner Bros.

Även om filmen hämtat en hel del är den revolutinerande och ett steg framåt i ett enkelspårigt Hollywood. Blev en riktigt Matrix effekt efteråt då många verk vill efterhärma. Tyvärr är det Matrix som får all ära för det, egentligen ligger det en hel del andra verk som grundade allegorin och estetiken. Men visst är det en underhållande och engagerande film, star trea.

Har sett den här filmen en gång för femton år sedan. Tyckte väldigt mycket om den då. Borde nog ta och se om den snart och kolla in uppföljarna.

Gorgus

När jag först såg den här filmen så var det nästan en religiös upplevelse, allt var perfekt i den och än idag anser jag detta vara en av de bästa filmerna... någonsin.

Bra film som faktiskt var bättre än vad jag trodde om datavärlden.

Brita

Denna film är välspelad och har fina specialeffekter. Storyn är perfekt, håller mig fast filmen igenom.

Mycket bra film i sin egen genre.. Inte riktigt min smak men jag uppskattar det genomtänkta manuset (även om jag sitter här med obesvarade frågor). Bra musik dessutom.

movie princess

Jag älskar Matrix. Tanken att vi skulle leva som spelpjäser i en annan värld är bara så overkligt verklig.
Jag kan bara säga se den!

crack_of_dawn

Spännande. Riktigt spännande. Ny story och bra sceneri gör filmen otroligt tilltalade.

För den som vill finns det också en hel del diskussionsuppslag att rota runt i efteråt ^^
Annars är det bara att njuta av en helskön actionfylld stund framför tv:n!

Matrix Reloaded (2003)
Matrix Revolutions (2003)
Matrix Resurrections, The (2021)