Lågor i dunklet

3,7

Handling: Eva återvänder till Ringsala internatskola. Hon har under sommaren gift sig med Birger. Rolf blir illa berörd. Han har alltid varit förälskad i Eva.

År: 1942
Agneta Lagerfeldt
Hilda Borgström
Axel Högel

C12

Mycket bra film, Lite överspel på slutet gör att den snubblar på målsnöret för ett toppbetyg.

freya

Nja, inge vidare kanske. En av Hasse Ekmans tidiga filmer, inte i närhetens av hans senare mästerverk, men ganska så okej. Har själv mycket svårt för Inga Tidblad i denna roll och slutet fick mig nästan att kväljas... Underbart att de en allmänt bindgalen Stig Järrel dock (men kanske en smula FÖR överdriven i sin roll, filmen förlorar tyvärr sin trovärdighet på just denna punkt). Men jag tycker ändå man kan se den - dels för Stig Järrel - men mest för Hugo Björne och Linnéa Hillberg som ärväldigt bra här mot varandra i biroller som det hyggliga rektorsparet. Faktiskt det bästa jag sett dom gjort i gammal svensk film, trots att de båda varit med i många filmer, men oftast är det i mindre småroller där de inte riktigt får komma fram, men här gör dom på något sätt det i ett par, tre fina scener!! Och sånt tycker jag är kul att se!

Filmen är svartvit