Hästmannen - sista striden

Biografi:

Dokumentär :
Biografi:
2,0

Handling: Bonden Stig-Anders Svensson från Råskog fick stor uppmärksamhet när dokumentären "Hästmannen" kom ut. Han har sedan dess fört en hård kamp mot myndigheterna för att behålla sina hästar. En kamp som har utvecklats till en fråga om rättvisa och moral. Hur behandlar vi de som uppfattas som annorlunda? Vilar verkligen myndighetens beslut på sakliga grunder, eller finns det andra, mer personliga, skäl till deras handlande. Under tiden fortsätter Stig-Anders sitt arbete på gården, fast besluten att fullfölja sitt värv enligt de gamla traditionerna.

En fristående fortsättning på Peter Gerdehags hyllade "Hästmannen" (2006)

År: 2014
Regissör: Tell Aulin Peter Gerdehag
Originaltitel: Hästmannen - sista striden
Stig-Anders Svensson

Copyright Folkets Bio

Håller tyvärr inte samma "klass" som första filmen. Lämnar många frågor obesvarade och lite rörig i sitt berättande. Filmen upplevs för mig långsam och jag kan tycka att man birde kortar ner processen till det fullständiga beslutet med hästarna och sedan fokusera på hur hand liv gick vidare efter. Nu leden delen så kort.

Håller med Emma84, håller inte alls samma klass som första filmen. Å andra sidan är det fokus på nåt helt annat i denna film - processen för att få behålla ardennerhästarna.
Men lite rörig, många svar utelämnades, inte lika många vackra bilder och Tell hade vid klippbordet kunnat "killed a few more darlings".
Sen undrar jag varför advokaten inte stred hårdare än vad han gjorde? Bevis måste ju fram bortom allt rimligt tvivel för att vanvård faktiskt förekommer, och det var ju flera saker där Länsstyrelses rapporter inte direkt var 100%-iga. Han hade ju kunnat, likt hårdföra kollegor i USA, skaffat fram en egen veterinär som kollat hästarna och sen tagit det till domstol...
För att inte spoilra för mycket, följ Hästmannens vänner-gruppen på FB, kampen går vidare...

Biopremiär: 2014-01-24

Hästmannen (2006)