Hästmannen

Dokumentär :

Hästmannen Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: Stig-Anders lever ensam på familjegården i Råskog i djupaste Småland och är en bärare av gamla jordbruksmetoder som förkastats och sen länge glömts i granngårdarna.

Regissör: Tell Aulin Peter Gerdehag
Originaltitel: Hästmannen
Stig-Anders Svensson

Copyright Folkets Bio

Robert_Eriksson

En riktigt intressant dokumentär om den godhjärtade och väldigt speciella jordbrukaren Stig-Anders Svensson från byn Råskog i Småland. Det är otroligt gripande att se hans kärlek till sina djur och vänskapen mellan honom och Madelene, den unga och rara tjejen som ibland hjälper honom på gården. Vacker och mycket sevärd! Stark fyra!

"Den moderna människan kan behöva en sån som Stig-Anders att spegla sig i för att kunna se hur de själva blivit."

En 4+ som film, en -5 i sin egen genre & en 4+ som underhållning.

Tagline: -

Media: "Otroliga bilder... fantastiskt!" / TV4, T T T T T / SVT Text, "...kilar sig in i hjärtat" / Stockholm City, "En av årets mest gripande svenska filmer ... kanske till och med en av de bästa... se den nu!" / Dagens Nyheter.

Ett sånt vackert foto! Wow! Vilken fin film! Se den!
Vilken unik inblick med känsla för detaljer. Det roliga är att Gerdehag inte är något proffs - bara självlärd. Vilken vacker (ja, det är nog rätt ord) skildring av hur det var förr och att folk bevisar att det går att bryta mot nuvarande moderna samhällets normer, värderingar och utveckling.
Även ett fint porträtt av den mycket jordnära och snälla jordbrukaren Stig-Anders som med åldern får det svårare och svårare att leva på sitt oortodoxa och slitsamma, men ändå miljövänliga sätt.
Trots filmens längd tröttnar man aldrig vare sej på storyn eller fotot i dokumentären - 1 t 25 min är ju inte direkt normal dokumentärslängd (ca 50-55 min), utan vill se mer av det lugn filmen för med sej, på köpet liksom. Kolla därför bonus-scenerna!
Nostalgikänslor uppstår då du ser denna film över ett svunnet, men på samma gång charmigt, leverne. Ett omistligt snudd på mästerverk till dokumentär. Ovärderlig för framtida generationer - Svenska staten, spara och skydda denna film djupt och säkert i era arkiv!
Ett stort plus för musiken inspirerad av fornnordisk folkmusik ger jag, framförd av Escapisimo! Mycket fin och stämningsfull - passar som handen i handsken. Den CD:n vill jag ha, om inte för annat så för låten "Opera i skogen".
Filmen kanske hamnar i DVD-samlingen så småningom för ett billigt pris. En fin film, även att se om, men inte för ofta dock. Att bevara den i minnet själv är angenämare.
PS. Bondens tid på jorden, som Gerdehag också gjort, är snäppet bättre, om Du frågar mej. Båda filmerna skildrar ett år på resp. gård med det vackra varje årstid har att erbjuda, men "Bondens tid..." har än mer blomsterprakt, vilket jag föredrar mer än söta "hästapållar" för att citera Stig-Anders.

Trivia: Nominerad till Guldbaggen för bästa foto.

Fascinerande film som jag har sett ett flertal gånger. Man fängslas verkligen av den. Värd att se alla gånger!

En 4+ som film, en -5 i sin egen genre & en 4+ som underhållning.

Tagline: -

Ett sånt vackert foto! Wow! Vilken fin film! Se den!

Trivia: Nominerad till Guldbaggen för bästa foto.

En ganska så intresseväckande film om den annorlunda Stig - Anders som lever i en svunnen tid. Klart godkänd!

Venschla

Hehe inte precis så... så... spännande...

Det här är en dokumentär om den säregne Stig-Anders som lever ett spartanskt liv på sin gård i Småland, där en radio är det modernaste i hushållet. Med enkla jordbruksredskap och sina hästar driver han sitt jordbruk och lever sitt liv långt ifrån den stressade tillvaro som övriga i samhället lever i. Jag såg tv-versionen och regissören har låtit hela filmen smittas av det lunkande tempot och blir en härligt avslappnande upplevelse att se på samtidigt som det inte går att låta bli att charmas av den långskäggige mannens syn på livet. Onödigt tam och man får trots timmen inget riktigt grepp på den här filuren. Värmer!

Robert_Eriksson

Kristoffer

En naturnära dokumentär som ger en tankeställare om dagens stressiga vardag.

Fotot och ljudet är filmens starka sida. Det märks att det är professionella naturfotografer som filmat.

Hästmannen - sista striden (2014)