De 12 apornas armé

Handling: En ensam tidsresenär från år 2035 är den ende som kan lösa gåtan som kan rädda mänskligheten, men innan dess kanske han hamnar på vansinnets rand.

Efter att större delen av jordens befolkning blivit utrotad av ett mördarvirus är de överlevande dömda till att leva i klaustrofobiska samhällen, djupt under jorden. Cole (Willis) anmäler sig frivilligt till en resa tillbaka till det förflutna för att hitta ett spår av det rena viruset, så att vetenskapsmännen kan utveckla ett botemedel. Under resan möter han en vacker psykiatriker (Stowe) och en patient på ett sinnessjukhus med mer än en skruv lös. Men tiden är knapp för Cole som ska spåra upp de 12 apornas armé, en extremistgrupp som har något att göra med den dödliga sjukdomen.

År: 1995

Bob Adrian
Simon Jones
Carol Florence
Bill Raymond

underbar film må jag säga..vilken underbart skådespeleri av willis och brad pitt..jag trodde aldrig att brad pitt skulle vara så här jäklar bra..men filmen hamnar ändå bara på en fyra för den saknar nåting för att få en femma

Intressant med överlag bra handling, flera bra skådespelarinsatser (framförallt Willis, Stowe, Pitt) tyvärr även några mindre bra. Onödigt nära gränsen för kalkonvarning i 'tidslabbet', inte oväntat då det är få om någon som klarar av att göra något trovärdigt av sådant. Som helhet får filmen en svag 4:a av mig.

Hela stämmning är så skum och obehaglig men samtidigt väldigt bra och unik. Jag kan inte komma fram till om det är ett mästeverk eller bara total skit!?! Jag kanske inte borde betygsätta den alls?! Skit samma den får en trea!

Bra och spännande, men aningen långdragen och under stora delar av filmen hände det inte så mycket. Det var också en del upprepningar som tog en massa tid. Tycker att det kunde ha varit ett bättre slut.

Christiian2

Riktigt bra och intressant.

En film jag länge velat se, och nu i efterhand så är jag väldigt nöjd. De 12 apornas armé är en intressant och härligt orginell rulle, som har tagit inspiration från Chris Markers film La Jetée, som på grund av sin korta speltid tyvärr inte platsar på Filmpunkten, fast jag har dock sett den.

Hursomhelst så är De tolv aporna.. dessutom mycket välspelad, en extra eloge till Brad Pitt!

Intrigen är inte helt okomplex, men allt är så underhållande, så man bryr sig inte riktigt. Riktigt bra rulle!

En riktigt bra och spännande film med grymt bra skådespelarinsatser, speciallt av Brad Pitt som är klockren som instabilt psykfall. Små rörande ibland men i helhet en grym film som förtjänar en 4:a.