Amadeus

Biografi:

Musik:
Biografi:
3,7

Handling: Milos Formans tolkning av Peter Shaffers prisbelönta pjäs om Mozarts korta liv. Han dyrkades av gudarna. Jagades av demoner. Krossades av mannen som beundrade och hatade honom. Ett briljant människodrama, en ärofylld lovprisning av Wolfgang Amadeus Mozarts musik.

År: 1984
Regissör: Milos Forman
Originaltitel: Amadeus
Längd: 02:40, 03:00 (Directors Cut)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Barbara Bryne
Martin Cavina
Roderick Cook

Copyright Orion Pictures Corporation

Enbart musiken gör filmen enormt njutbar. Forman gör som vanligt ett behagligt och djupsinnigt drama, det han borde syssla med. Och han lyckas även trycka in ett par mängder komik i det hela med. Gillar att Forman alltid ger sina skådespelare en speltid att verkligen gå in i karaktären och ge dem en verklig personlighet. Stark fyra, tillhör hans bättre.

Det här är en film om Mozart som dock inte har mycket verklighetsförankring. Han framställs ogrundat som barnslig och Salieri skildras som bitter fiende till honom när de egentligen var goda vänner. Men okej, låt gå, historien är ganska intressant, men tyvärr tar den inte sig själv på allvar. Det blir alldeles för komediaktigt och fånigt och skulle Milos Forman hållit det mer åt dramahållet kunde det blivit mycket bra. Nu känns det mest intetsägande, även om det finns ljuspunkter - inte minst musiken!

crazybaby

Detta är min absoluta favoritfilm. Den är aldrig långtråkig, trots sin längd, och det känns verkligen som att den har allting. Mozarts skratt är jätteroligt, fattar inte hur Tom Hulce fick till det. Första gången jag såg den var en kväll då mina föräldrar skulle titta på den och bad mig att ge den en chans. En film om Mozart, hur kul är det, tänkte jag men gick med på att ge den en chans. Sedan satt jag där, i 3 timmar och var som trollbunden. Rekommenderas!

Underhållande, men det finns en del brister. Att alla pratar engelska är en av de största. Med tanke på var filmen är inspelad borde det inte ha varit så svårt att hitta skådespelare som kunde de språk som man pratade i verkligheten.
Sedan tycker jag att man framställer Mozart lite konstigt. Visserligen finns det ingen som kan säga exakt hur han var, men filmen verkar vilja förmedla att han var en barnslig 15-åring genom hela sitt liv, vilket jag tvekar på. Jag tycker även att man skulle ha haft med lite fler låtar av Mozart i sin helhet och inte bara en massa snuttar.
Som helhet känns detta som en 3:a.

Dersan

En fantastisk film som säkert har öppnat den klassiska musikskatten för fler än mig. Det är en intelligen berättad film och tolkningen av Mozarts musik som bjuds genom Salieris berättelse med balanserandet mellan hat och uppskattning är otroligt fascinerande och mycket dramatiskt. En av de bästa filmer jag sett.

Nikita

Jag tror att denna film varken gör Mozart eller Salieri rättvisa; ingen kan väl veta hur Mozart var som person, men Salieri var en mycket berömd och respekterad tonsättare på sin tid.

Filmen är väl ganska välgjord, men inte på något vis ett mästerverk, om ni frågar mej.

Spike

Det här är en film som skulle ha kunnat varit en fyra men är en trea. Vissa av karaktärerna går mig på nerverna och filmen känns onödigt lång.

JA alltså min musik lärare tycker att dom som är 12 år inte bör se den så jag vet inte. Men jag tycker att den är bra!!

Venschla

Faktiskt så är den faktiskt rätt bra faktiskt.

smälto

denna film gillar jag! även på tyska...