Bäst i Sverige

2,5

Handling: Marcello drömmer om två saker; att få en vän och att flyga. Men det är svårt när man dels känner sig som världens mest misslyckade pojke och dels är höjdrädd. När Fatima flyttar in i samma område tar plötsligt livet en annan vändning.

År: 2002
Regissör: Ulf Malmros
Originaltitel: Bäst i Sverige!
Ariel Petsonk
Amir Barghashi
Rabia Ajami
Pontus Stenshäll
Salam Al Mosawy

Riktigt bra feel-good rulle som underhåller. Bra skådespel överlag med vissa undantag. Lilla Vilma fungerar oerhört bra som komisk side-kick och är en mycket lovande talang. Malmros regi är faktiskt riktigt bra och speciellt, och i minna ögon extremt välkommet i Svensk film. Filmen är ett lyckopiller som överaskade mig på alla plan och förtjänar en stark trea.

Savannah

Bläh. Ingen höjdare alls. Visst, några scener är söta men Malmros är alldeles för ojämn. Sedan är jag personligen allergisk mot tanken på barn på höghustak - varför visar man sådant och ger ungar livsfarliga idéer? Märkligt. Sedan vet jag inte riktigt vilken målgrupp som filmen är ämnad för, eftersom den är för barnslig för en vuxen och för vuxet skruvad för ett barn.

heroin

Men Ulf Malmros, vad hände här?
Efter succéer som "Den bästa sommaren" och "Smala Sussie" släpps det här skräpet och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
För töntig för att vara en vuxenfilm och för skruvad för att vara en barnfilm, och pinsamt dåliga barnskådespelare med undantag av barnen som spelar Marcello och Fatima.

Riktigt dåligt, tyvärr.

En klar 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: We two against the whole world... at least against the idiots

Ulf Malmros har gjort det igen! Kommit med en sån där mysig, charmig svensk lite, lite skruvad komedi för "hela familjen", som man brukar säga. Börjar inse mer och mer att Ulf Malmros är en av Sveriges bästa regissörer. Han sticker ut. Men på ett ödmjukt sätt. Det gillar vi starkt. Filmen är inte alls lika bra som Smala Sussie eller Ha ett underbart liv, som mer är riktade mot en lite äldre publik, men har ändå ljusa små guldkorn - som t ex när Ariel Petsonks Marcello drömmer sej bort då och då. Ett extra plus i kanten för att den INTE utspelar sej i Stockholm, dvs. huvudstaden som så många andra filmer (!).
Fint och småkul manus av Peter Birro, som ju inte första gången samarbetar med just Malmros.
Nja, detta hamnade extremt billigt i DVD-samlingen via nån kvällstidning, men tvivlar på att jag annars skulle ha den i min samling - den är inget måste, men visst kan och vill man utan problem se om denna film nån gång, särskilt med familjen just.

Trivia: -

Ingen vidare film direkt.

Shadowplay

Den är ganska bra och rolig som familjefilm tycker jag.

en helt okej film för att vara svensk.

Raffset

Tokig film som bjöd mig på en del skratt. En helknasig handling som växlar mellan dröm och verklighet.

för att vara en svensk film; ganska bra