Spectre

Handling: Ett kryptiskt meddelande från Bonds förflutna sätter honom på ett spår att avslöja en organisation vars avsikt är kaos och terror. M strider med ledarna i regeringen om hennes majestäts hemliga tjänst har plats i dagens samhälle. Bond skyr inga medel för att avslöja lager på lager av bedrägeri om sanningen bakom Spectre.

År: 2015

Ben Whishaw
Rory Kinnear
Jesper Christensen
Stephanie Sigman

Copyright Sony Pictures Entertainment (SPE)

En bra film Daniel Craig gör rollen som James Bond bra.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Riktigt väl förpackad produktion! De vet hur de ska tjäna pengar på detta.
Inte den bästa, men ändå mycket snyggt. Waltz är alltid riktigt bra, Craigs Bond är inte så svårspelad och Fiennes gör en bra ny M. "Jätten" är inget mer än en ny "Hajen/Jaws".
Två saker stör mej: 1. Seydoux vickar på höfterna i restaurangvagnen som på catwalken - onödigt, bara gjort för att behaga manlig biopublik, men OK, hon kan ha medvetet i rollen som Swann spelat teatraliskt för Bond. 2. HALVSPOILERVARNING Hur Bond plötsligt, automatiskt, kommer loss vid ett speciellt tillfälle i filmen är för mej ett mysterium (?).

Spännande och bra, men jag tycker nog att "Skyfall" var snäppet bättre.

Hook

SPEKTAKEL

Jam,es Bonds förflutna kommer tillbaka efter händleserna i alla filmerna från Casino Royale upp till Skyfall. Bara en man är bakom allt ihop och allt han vill ha är information så han kan utpressa världen till hans fördel. Simple och klar världherravälde tema alltså. Det är upp till Bond att välja mellan att var regeringen mördare eller gå sin egen väg för att skippa rättvisa utan hämnd.

Spectre börjar bra men en lång och häftig kamera utvecklig i Mexico City, under firandet av de döda är Bond på ett eget uppdrag för att hitta spindeln i nätet som let honom hit. Det är en bra inledning och efter det så börjar det gå bra fram tills att Christoph Waltz kommer in i bilden. Han har ingen kännsla för skurkens historia och inget djup i hans agerande. Jag hade hellre sett någon annan i rollen som spectre ledaren men men. Jag sväljer stoltheten och tar det som det är. Andra punkten är var kom romansen i från? Den lilla konversationen Bond har med Léa Seydoux karaktär verkar inte inleda någon hjärtsviktande romans eller kemi mellan dom. Den kan vara så att Daniel Craigs skådespeleri har smittats av hans avsmak för rollen. Eller så har de scener som utvecklar denna romans hamnat i sopporna för ijnte göra filmen för lång.

Spectrre är den mest påkostade Bond filmen om inte den dyraste filmen någonsin, med en budget på över 300 miljoner kan man undra vart dom pengarna tagit vägen? För visst är det en spektakulär film med explosioner och exotiska miljöer, Bra action scener och ett någorlunda bra ledmotiv. Med det saknas också en Bond... Craig var så bra i Skyfall så här undrar jag, va fan hände? Det märks att han är trött på rollen och bara kommer in och säger sina repliker och gör close up. Sedan tar hans stuntman över för alla action scenerna. Storyn känns så tunn att det märks av författarnas oförmåga att förnya sig. Christoph Waltz som är så bra i tidigare filmer (Django Unchained) är bara här som skurken från "Inglorious Basterds" igen och inget nytt.

Slutligen kommer vi då till akt tre som varken har klimax eller kännsla. De försöker koppla ihop tidigare filmer och speciellt Casino Royaly med att jaga efter kärleken och rasande hus. Den här filmen kunde ha varit så mycket bättre på så många plan men efter allt slit och hemlighetsmakeri så är den förutsägbar och tråkig de flesta stunder. Det som räddar den från att vara sämre än Quantum of Solace är Dave Bautisa, som inte har några repliker men de gånge han slåss mot Bond känns det som att vi är tillbaka i geners guldålder (Sean Connery).

story: 2+
skådespelare: 2-