Djungelboken

Handling: Rudyard Kiplings klassiker om en pojke som växer upp i djungeln under skydd av vargar och lär sig djungelns lag av den svarta pantern Bagheera och lär sig livets goda stunder av björnen Baloo.

År: 2016

Emjay Anthony
Ralph Ineson

Copyright Walt Disney Pictures

Ajice

Helt okej film, synd att de nästan helt följde Disneyversionen på många sätt, Christopher Walken gör ett strålande jobb <3

Hook

Bjrönbesvär... besvär!

Mowlgli är en föräldralös pojke som växter upp bland vargar. Men dagen kommer då Tigern Shere Khan kommer tillbaka, Mowgli blir tvungen att ta sig till människobyn för att överleva. På sin resa möter han untmanningar och nya vänner. Och växer till att stå upp för mot sin räddsla och sin rättmättiga plats i djungeln.

Storyn är den samma som i alla andra Djungelbok-filmer som amn sätt. Det som skiljer sig i den här filmen är att de blandar den tecknade Disney versionen från 60-talet och bokens mörkare kapitel. Mowgli är en uppfinnigsrik yngling som försöker överlöeva genom att använda huvudet istället för att använda klor och tänder som han inte har. En bra tolkning om varför människan är på "topp" av näringskedjan. Vår uppfiningsrika förmåga att överleva. Styoryn känns lite hetsad. Tolka mig inte fel, filmen har ett bra tempo tills att vi får möta allas vår favorite björn (efter björne från björnesmagasin) Baloo, när Mowgli och Baloo blir vänner så räcker dset tygligne med ett montage av vad de gör för att fastställa deras djupåa vänskap. Samt att närmare slutet blir det ingen rikting klimax, inget hot som skall överkommas för det finns ingen djup vänskap mellan djuren och Mowgli.

Filmenär rolig och fantasiskt gjord men det räcker inte. Bra effekter har vi sett i filmer som "Transformers", "Avatar" och "Pan" men alla de hade usla manus och ingen karktärsbyggnad. Djungelboken 2016 försöker men det går inte riktigt ända fram. Jag tror att jag är i djungeln pga effekterna och djuren känns så verkliga, men det är ingen känsla för räddsla eller kärlek. Pojken som gör rollen som Mowgli kunde lika gärna kunnat vara data animerad också så hade det inte kännts lika out of focus som de försöker göra genom att lägga in verklighet i en dataanimerad värld för att bevisa "titta vad vi gjord på en blå parkering i Los Angeles".

Djungelboken 2016 är en bra rolig och familjekär film men jag stör mest på att det inte finns den här gnistan som fanns bland annat i originalet från 60-talet eller i "Askungen" eller för den delen ALLA Pixar filmerna. Den här filmen passar alla åldrar och det är en gränslös bok som kommer bli film och film och film igen och igen och igen.

Story: 2+
Skådespelare: 3-
Regi: 3

Helhet: 3

Biopremiär: 2016-04-13
Filmen är både animerad och inte animerad

Djungelboken (1942)
Djungelboken (1967)
Djungelboken (1994)
Djungelboken: Mowglis äventyr (1998)