Ted - För kärlekens skull

3,9

Handling: En film om en av vår tids största artister Ted Gärdestad och hans bror Kenneth. Ted handlar om kärleken till musiken och om en stark brodersrelation. En färd genom 1970-talets glans och berömmelse till 1980-talets dolda period och 1990-talets comeback.

År: 2018
Jonas Karlsson
Maria Kulle
Lotta Ramel

Nikita

Jag tycker nästan att den här filmen bara faller på en enda sak, nämligen att tittaren inte ens får se en skymt av Ted Gärdestads äldste bror (och äldsta syskon) Kjell (1944-2000).
Ted Gärdestad var vänsterhänt, vilket skådespelaren Adam Pålsson tydligen inte är, men det är inget som jag stör mej på.

Hyfsat bra rollprestationer + för Pålsons tolkning av Ted, galleriet av kändisar som gestaltas i filmen är överlag bra särskilt + för alltid träffsäkra Jonas Karlssons tolkning av SA. Även filmens regi är bra, handlingen är intressant genom hela filmen som utvecklas från lättsam till alltmer tragisk ju längre den håller på. Gåtan kring hur huvudpersonen tänkte växer under filmen..., denna känns nu som ännu större än tidigare.

Helt klart sevärd, lite extra plus för miljön i PR:s villa samt för musiken i filmen.
Kan absolut tänka mig att se den igen, får en svag 4:a av mig.

Mycket mer intressant än vad jag förväntat mej - se den! Adam Pålsson överraskar positivt i sitt skådespel. Fina fragmentariska bitar av hans låtskatt. Inget jag ser om dock.

Biopremiär: 2018-01-03