Avengers: Endgame

3,6

Handling: Efter att halva universum blivit utplånat börjar överlevande Avengers att söka efter den skyldige. Den galna titanen Thanos har pensionerat sig på en fridfull planet i väntan på att de skall komma för att hämnas. Det är nu slutspelet tar sin början.

År: 2019
Benedict Wong
Emma Fuhrmann
Terry Notary
Josh Brolin

Nej, inget mästerverk, men mycket bra! Great skådespelarensemble! Den största nånsin? Kan inte sätta fingret på vad det är som saknas för att ge den högre betyg... På många topplistor.

Hook

Avengers ... I guess?

Veckor har gått sedan Tony Stark möte sin nemesis Thanos på planeten Titan. Han och många andra i universum har förlorat mycket. Nebula och Tony är på drift och kommer så småningom tillbaka till jorden bara för att bli mer upprörda av förlusten mot den galne titanen. Flera år passerar utan att The Avengers kunnat göra något eller ens gå vidare till göra världen till en bättre plats. Som på beställning dycker Ant-Man upp med en lösning att ta sig via microuniversumet tillbaka till 2012 och framåt för att hitta de kraftfulla juvelerna som sedan skall bli världens räddning alla kategorier.

När man samanfattar handlingen så här så ser man hur långt ifrån 2008's Iron Man, hela denna filmsaga har spårat ut. Jag gillade rymdtemat i Guardians of the Galaxy och Thor Rangnarök, när det just handlade om dem bara. Här i tidernas mashup blir det en enda potatismos fest av för många karaktärer som får åka med bara av farten. Det är kärn figurerna från första Avengers som har huvudrollen här och knappt det.

Storyn har humor och förenklar konceptet av att åka fram och tillbaka i tid och rum. Lite mer som Looper gjorde fast mycket bättre. Men detta är inte en djupdyckning i fysik och filosofi, detta är ren och skär underhållning med stora bombastiska händelser som publiken, som följt filmerna under 10 år, väntat på att få se och höra och uppleva sedan de var barn. Jag själv visste inte mycket om Marvel förän första Sam Raimi Spider-Man filmen kom ut. För mig så är detta mer en fan-service buffé med för mycket av goda och alldeles för lång för att kunna vara underhållande 100%.

Jag säger inte att jag är emot långa filmer, jag säger bara att den här filmen hade varit bättre om den kortats ned mer och sedan varit en längre version för dem som är riktigt inbitna fans på dvd och bluray. Jag älskade de två första Avengers filmerna, Infinity War var näst intill perfekt men nu är det bara en ända låååååång eyecandy med så mycket inproppat så man undrar varför gjorde de inte så att de behöll de döda karaktärerna döda lite längre för att sedan komma tillbaka med big suprise. Här är det ingen "big suprise" hela filmens dragningskraft var ju "hur kommer de att få alla döda karaktärer tillbaka?".

Så kan man tycka att det är en bra film bara för att storyn är bra eller för att man gillar alla cgi strifer? Självklart. men för mig blev det för mycket av det goda och för många avstickande händelser som man inte kände någon med känsla med. Slutet är nog det bästa, Striden mellan avengers etc mot Thanos är en av de stora slagen som kommer gå ned i filmhistorien. Men kanske inte för dem som kommer efter oss.

Story: 3-
Skådespelare: 2+
Regi: 3+
Helhet: 3+

Biopremiär: 2019-04-24

Avengers, The (2012)
Avengers: Age of Ultron (2015)
Avengers: Infinity War (2018)