Avengers, The

3,6

Handling: När Jordens befolkning hotas av den lömske Loki (Hiddleston) så måste Nick Fury (L. Jackson) samla alla krafter för att inleda operation Avengers. En plan som går ut på att samla alla de unika krafter som fredsstyrka S.H.E.I.L.D. samlat på sig genom åren. Black Widow (Johansson) och Hawkeye (Renner) leder tillsammans med Nick Fury ett rykreterings uppdrag för att få hjältarna Thor, Captain America och Iron Man att arbeta tillsammans med Hulken för att stoppa hotet från Thors bror Loki och rädda världen fårn total underkastelse av Lokis armé.

År: 2012
Regissör: Joss Whedon
Originaltitel: The Avengers
Alternativ titel:The Avengers 3D (int. titel)
Alternativ titel:Marvel's The Avengers (int. titel)
Ingår i tema: Vikingar

Paul Bettany
Lou Ferrigno
Stan Lee

Copyright Walt Disney Pictures

Otroligt bra film. Det var ganska uppenbart i filmen att Hulken ägde hela filmen. Ironman och Thor var på andra plats. Hulken såg väldigt bra ut och hade en härlig scennärvaro och stark energi. Dock blev jag lite förvånad att han faktiskt attackerade Black Widow i början. Vi känner alla Hulken och vi vet att även om han tappar kontrollen och slår sönder halva staden så kan han ändå skilja på god människa och ond människa och attackerar aldrig nära och kära. Så har det varit ända sen 70tals versionen med Bill Bixby.

Favoritscener i filmen var helt klart Ironman Vs Thor och Hulk Vs Loki. Den scenen fick en att skratta lite. Dom hade faktiskt inte behövs skicka alla 5. Dom hade bara behövs skicka Hulken. Hehe.

Slutscenen var fruktansvärt lång och utdragen. Väldigt mycket expositioner och aliens och fightscener. Kan möjligtvis ha känt lite mättande efter ett tag. Men dom varvade denna orgie av våld med att vissa personer gav Loki en omgång då och då vilket fick en att stirra lite extra. Jag är tveksam till om dom kommer göra en till The Avengers. Men det är sagt att dom ska göra flera nya Hulkenfilmer med samma Hulken som dom hade med i den här filmen. Det ser jag verkligen fram emot.

AntonT

Recension på http://antonfilm.blogspot.com

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Lite sämre än förväntat, den ligger ju trots allt på IMDb Top250 just nu efter 2-3 veckor sen premiären. Men visst är detta ren brutal och manlig action på högsta nivå!
Den klart bästa scenen är när hulken leker med... som om han vore en tändsticka, haha - "Puny God!".
Själv undrar jag bara när spindelmannen, gröna lyktan, stålmannen, batman och fantastiska fyran kommer med...?!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

AntonT

Recension på http://antonfilm.blogspot.com

Bitvis en ganska tråkig film. Det fanns inte mycket till handling, och en massa grejer i filmen kändes totalt överflödiga och tillförde inget alls.
Den enda som tillförde filmen något var Robert Downey Jr. (Iron Man) och mot slutet även Hulken.
Det var även ganska irriterande att Captain Americas dräkt såg ut som någon hemmagjord syslöjd.
De flesta "skämten" i filmen kändes uttjatade och anpassade för småbarn.
Nä, filmen får godkänt för att den tände till lite mot slutet. I övrigt var det tyvärr inte mycket att ha.

Hook

Vad har Marvel som inte DC har...

Loke är på hämndlysten resa att härska över ett kungariket och när han inte fick härska i Asgård så tar han sikte på Thors älskade Jorden. Men Thor är inte den ende som vill skydda människosläktet. S.H.E.I.L.D. led av Nick Fury har i hemlighet fått tag i alla de adnormala personligheter som kan vara lösningen på Lokes framfart. De alla kallas in för att stoppa Loke från att använda en artefakt, samma som Kapten Amerika slogs mot för 70 år sedan. Nu när gänget är samladeså finns det bara ett hinder dom själva.

Joss Wheedon är mannen som fått i uppdrag av Marvel att förena Iron Man, Hulken, Thor och Captain America i en och samma film. Många sa att det var en omöjlig sak men Joss vissade framfötterna och genom sin förståelse för grafiska noveller och film berättande så gör han inte bara film historia på nytt utan också förenar olika stora historier i en och samma film, något som fick Peter Jackson att göra i hela två filmer med "The Hobbit".

All hype började 2008 med första Iron Man och sedan dess har berg och dal banan gått igenom olika skruvade situationer. Till slut att det hamnade hos Joss som med en utmärkt skådespelar-samling skapar ett fantasi'äventyr som man faktiskt tror på. Realism i Marvel världen är väl att ta i, men med den fingertops känslan som märks i dialogen och humorn så blir det aldrig en lång utdragen scen i filmen.

Till skillnad från överiga filmer i serien som knappt nått upp till "Iron Man 1"-status så gör alla förtjänta av namnet "Avengers". DC må ha varit först ut med sina filmer om sina alldagliga hjälter, men det är Marvel som blir först med den perfkta kombinationen av science ficti, action och männskilg kemi.

Robert Downey Jr. gör rollen som Tony Stark/Iron Man som om den var smiden efter hans persona. Chris Evans gör rollen som Steve Rogers/Kapten Amerika som en trovärdig patriot som är född till att leda the Avengers på slagfältet. Black Widow gör comeback med den ljuvliga Scarlet Johansson i rollen. Samt Samuel L. Jackson som S.H.E.I.L.D:s chef Nick Fury, uppdragsgivare till the Avengers. Men de som gör hela filmen sedvärd är Tom Hiddleston som den löämske Loke, det han gör med karaktären är att säga vad Heath Ledgers gjorde med sin roll i "The Dark Knight". Oförutsägbar och farlig. Men den som snor hela showen och humorn är nya tillskottet Mark Ruffalo i rollen som Bruce Banner aka The Hulk. Hulken är den enda karaktär som nu äntligen fått sitta tolkning från serietidningen till vita duken. Även om Edward Norton gjorde en trovärdig Bruce i 2008's "The Incredible Hulk" så är Mark Ruffalos tolkning ett step i rätt riktning med tanke på situationen.

Den som faller bort mest i filmen är Jeremy Renner som Hawkeye - en pilbågs-benägen karaktär som inte får så mycket bakgrundsfakta, vilket bara en fördel för det behövs även in hype på fyra år en karaktär som man inte vet mycket om. Stellan Skarsgård, Gwyneth Paltrow, Clark Gregg och Cobie Smulders är bara där och fyller i story hållen i filmen vilket gör det hela mer trovärdigt att det tar plats i samma universum som de tidigare filmerna.

Slutligen så är Avengers en nörd-vana, en film som har allt taget direkt från serietidnings bilderna och strålat in liv i dem. Ett minus kanske är att vad skall de som inte sett tidigare filmersäga om filmen, då det inte finns plats för mer bakgrunds story på de 2,5 timmar som utspelas. Pluset är att denna sorts film händelse har inte hänt sedan Frankenstein, Wolf-man och Dracula var i samma film, i en annan film-tids-epok.

story: 5
skådespelare: 4+
regi: 5

helhet: 5

Biopremiär: 2012-04-27

Avengers: Age of Ultron (2015)
Captain America: Civil War (2016)
Avengers: Infinity War (2018)
Avengers: Endgame (2019)