Dunderklumpen

Musikal:

Musikal:
3,6

Handling: Dunderklumpen är ett ensamt snällt troll och har alltid bott för sig själv, men vill nu ha sällskap och beger sig till beboeliga trakter, där han träffar på några lustiga dockor. Dunderklumpen har en märklig gåva. Så snart han tar i dem blir de levande och börjar prata. Han vandrar vidare med dockorna, men vad han inte vet är att han tagit den lille pojken Jens leksaker, så Jens och hans pappa ger sig ut på jakt efter trollet.

År: 1974
Regissör: Per Åhlin
Originaltitel: Dunderklumpen!
Alternativ titel:Dunder Klumpen (USA, videoboxtitel)
Alternativ titel:Thundering Fatty
Hans Alfredson
Bert-Åke Varg
Kerstin Wolgers
Camilla Wolgers

Copyright G.G. Communications Inc.

Sänds ofta dagen innan julafton. Lite långsam berättelse. Lite kul att de blandar animerat med verklighet.

ToxicAvenger

Bra film, kanske mest tack vare Beppe och alla roliga karaktärer. Kan bli lite långtråkigt ibland. Stark trea.

"En mysig svensk klassiker som är alldeles underbar och fult gjord - med känsla"
Detta är antagligen den bästa familjefilmen som gjorts i Sverige, kanske den bästa filmen till och med, enligt mig.
Det här är en grymt fin film med vacker musik skriven av Beppe Wolgers, som för övrigt medverkar också. Vi får uppleva en typ av road-movie genom det svenska fjället, skogarna, det bästa av Jämtland och de norra skogarna. Det är inte ofta vå får se det i film, inte så här snyggt i alla fall.

Här har Per Åhlin blandat animering med filmning och det blir jättebra, det ser aldrig särskilt fult ut, snarare tvärtom, det ser faktiskt bra ut, trevligt och bra. Sångerna är de absolut bästa i filmen, man sjunger nästan med direkt, oavsett om man kan texterna eller inte. Sen alla de där replikerna:

"Mitt hjärta pinglar! Jag måste känna på 're'"
Det blir aldrig larvigt med sådana där repliker, snarare mysigt, jag har sagt mysigt bra många gånger nu. Men det ordet är en bra sammanfattning för hela filmen, som är perfekt att se en fredagskväll när du, låt oss säga myser med din pojkvän/flickvän.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 5

Det är en fin klassisk familjefilm - fast en aning larvig och, helt ärligt, fjollig. Bara gulligheter gör detta lite trist. Dessutom är det omöjligt att undvika att nämna det otroligt fula tecknade - som på nåt vänster ändå passar in och skapar mysig stämning. Men bra är det och en favorit är det; det blir en stark fyra.

Trodde jag sett denna som barn, vad fel jag hade, men vad bra den är - troligen Sveriges första kombinerade spelfilm/tecknade film! Rätta mej om jag har fel. En svensk Roger Rabbit!

Börjat kolla på den här filmen några ggr, men näää står ej ut kan bara inte se den. Dåligt teckand och känns rätt barnslig också. Får en 1:a

Evenstar_92

En riktigt klassiker, dunderklumpen är så himala skön! Och En-dum en, Elvira fattigan, nej men gud vilken härlig film.

Noisome

Underbart att den fortfarande håller! Min storasyster älskade den som liten (70-talist), jag älskade den(80-talist) och nu tycker även mina syskonbarn om den här filmen.
Mysiga karaktärer och medryckande musik.

Hahaha alla har väll sett denna film klassiker!!XD Bästa barn filmen!!

bombababylon

Svensk barnfilm när det är på topp. Dunderklumpen är en oförglömlig klassiker som går hem än idag!

Filmen är animerad