Edward Scissorhands

4,0

Handling: En gång i tiden, i ett slott högt upp på en kulle, bodde en uppfinnare vars största uppfinning fick namnet Edward. Trots att Edward hade en oemotståndlig charm, var han inte riktigt perfekt. Uppfinnarens plötsliga död lämnade honom halvfärdig, med skarpa knivar som händer. Edward levde ensam i mörkret till dess en dam tog med honom hem till sin familj. Och där börjar Edwards fantastiska äventyr i det pastellfärgade land som kallas Suburbia.

År: 1990

Alan Arkin
Susan Blommaert
Linda Perri

martin88

En väldigt udda men väldigt välgjord film som man berörs av. Skådespelarna gör mycket starka rollprestationer och även om historien är väldigt osannolik så är det ett faktum som inte påverkar filmen åt det negativa hållet. Atmosfären och miljöerna är fantastiska, men det är någonting som saknas för en femma.

Jag kan tycka att varken första minuterna eller de sista var lika bra och genomtänkta som resten av filmen och tror filmen hade varit bättre om man skippat de delarna, och gjort något annat av slutet som känns lite fantasilöst i jämförelse med filmen i övrigt. Jag tycker också att filmen kunde varit något längre, i alla fall kände jag att det fanns ännu mer att få ut av filmen än vad som kom, och med en så härlig karaktär som Edward kunde man nog fått in ännu mer berörande stunder.

filmernas härskare

Vilken ära det är att få recensera sin 100:nde filmrecension, det blir en evig ära för mig att recensera Tim Burtons stora klassiker, gott folk!

Till att börja med, är filmen udda och ger en helt fantastisk filmupplevelse från början till slut. Tim Burtons egna stil att blanda satirisk vardags-humor, gotiska scener och en oändligt vacker saga är rena paradiset för den filmintresserade.

Miljöerna är ibland enkla och genialt utformade och Danny Elfmans musik får en person att skutta runt av glädje. Att idén med saxhänder var en idé från Tim Burton som liten, ger filmen en extra och gyllene bonus.

Tim Burtons förtrollande och annorlunda filmglädje gör mig faktiskt djupt berörd och får en att själv vilja göra en film, vilket jag ska göra.. En vacker dag.

Det ska jag göra för att hylla Tim Burtons sätt att göra film på.

En vacker dag...

tosslan

Helt suverrän! Bisarr och konstig men så bra och spännande! Johnny Depp är perfekt för såna här roller.

YasmineWilterius

Tim Burton I love you! :P

Gillar inte denna film. Fascinerande, visst men dålig och fånig. Eftersom det är en barnfilm så ska jag vara snäll med betyget.

Jag fastnad inte helt och hållet p.g.a. Burton. Men Johnny Depps tolkning är så fin och historien är så sorglig att jag tycker om den mycket ändå.

movie princess

En välldigt speciell fim som lyfts upp tack vare Johnny Depp. Han är bara så duktig och gör hela filmen.
Annars är filmen i sig ganska B och välldigt udda.
Men man måste se den och snacka om ögongodis!!

Natanielgullis

Den här filmen äger! Jag gillar mest när Edward klippte i Kims hand och den där elaka killen kommer oc knuffar honom! Han ser så rädd ut och rolig.

janne lindh

En helt underbar film! Härlig story. Och härlig kritik mot USAs fördomsfulla medelklass i sina färgglada hus.

TheLaPoPPa

en tragisk men flummig film med spännande scener och en utmärkt skådis som spelar en väldigt intressant roll i denna film.

en av johnny depps bästa roller
en stark 5