Hellraiser

Handling: En tonårstjej, hennes pappa och hans nya fru flyttar in i mannens brors gamla ruckel till hus. Vad pappan inte vet är att hans nya fru har haft en affär med brodern, samt att huset har absorberat brodern och nu sjuder av hans varma kött. Dottern börjar dock misstänka att det är demoniska krafter i rörelse, och så var det den mystiska lådan...

År: 1987
Regissör: Clive Barker
Originaltitel: Hellraiser
Alternativ titel:Clive Barker's Hellraiser
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 01:34, 01:29 (Klippt svensk version)
Andrew Robinson
Niall Buggy
Dave Atkins

Copyright New World Pictures

Raceai

Clive Barkers absolut bästa verk genom tiderna. Absurditeterna och perversiteterna avlöser varandra. Smink och foto är överlägset bra.
Ruskigt otäck historia som biter rakt in till benmärgen.

Det här är sann kultskräck från 1980-talet. Jag kommer ihåg när jag som liten var skraj för en Hellraiser-affisch med Pinhead på. Nu, över tio år senare fick jag chansen att möta min barndomsskräck, vilket som väntat blev en besvikelse - eller kanske snarare en lättnad. Framför allt saknade jag en vettig förklaring på vad cenobiterna (enda höjdpunkten i filmen) var för filurer, vilket man i och för sig kanske får i någon av de andra sju filmerna, men ändå. För hela grejen med onda Frank som behöver blod för att bygga upp sin kropp var bara tramsig. Lägg därtill urusla skådespelare så är fiaskot fullbordat.

Inte en särskilt läskig film, kanske på det planet att man blir äcklad, för snuskig är den. Annars bygger filmen på en usel story och skådespelarna är ganska stela, titta bara på Cenobiterna. De som förresten är höjdpunkten i filmen, annars är detta dynga.

janne lindh

Mycket välgjord.Men också trist och löjlig.

anddav507

Om man bara hade haft Pinhead som "the bad guy", hade filmen varit oerhört mycket mer läskig. Dessvärre förstörs detta av andra "bad guys" som är så uselt gjorda att man skrattar istället för tappar andan. Dock är handlingen väldigt bra, och filmen var relativt revolutionerande när den kom..

ja tycker den e en av dem bättre skräckfilmerna som kom på 80talet.lite skrämmande

medel 3

Riktigt äcklig och jobbig skräckfilm. Kan inte förstå att någon kan gilla det här..

Känns för mig väldigt poänglös eftersom jag inte är speciellt fascinerad av dylik kultur som filmen bygger på. Kul att titta på den charmiga men minst sagt groteska åttiotals utstyrlsen som filmen präglas av dock.

Crocodile

Hellraiser är en jätte bra skräck/thriller.

Den här filmens starkaste punkt är helt klart specialeffekterna. Den var riktigt läskig! Tur att jag inte såg den här filmen som barn. Handlingen var sådär. Den får en svag 3a. Jag gillade väll filmen kan jag säga.

Hellbound: Hellraiser II (1988)
Hellraiser III (1992)
Hellraiser 4 (1996)