Men in Black

Handling: De skall hitta en fruktansvärd utomjordisk terrorist som härjar på vår planet. Nu startar en kamp om världen och mot klockan. De är råa, överlägsna och nästan överjordiskt coola.

År: 1997

Fredric Lehne
Richard Hamilton
Kent Faulcon

mercifier

Men In Black är onekligen en mycket underhållande film. Det som gör det så roligt är själva upplägget, att större delen av mänskligheten är helt ovetande om vad som egentligen försiggår i universum, men för dem som är mitt uppe i det så är det halsbrytande vardagligt. Det är ungefär samma typ av humor som i "Liftarens guide till galaxen" (boken). Skådespelarna är också duktiga på att spela på detta tema, få fram det komiska i repliker och situationer. De mest extraordinära händelser tas med en klackspark, som vore det vardagsmat. Även de spektakulära effekterna är bra gjorda. Så långt allt väl.

Filmens svaga punkt är själva handlingen, den röda tråden. Det verkar som om man har byggt upp filmen mest runt rekryteringen av Jay och en introduktion av MIB:arnas värld, som bäddat för en uppföljare. Sedan har man tillsatt en tunn handling för att kunna göra en film av det. Jag kan väl säga så mycket, att man sitter inte precis som på nålar och undrar hur det ska gå. Filmen hade kunnat handla om precis vad som helst egentligen. De detaljer i den som direkt har med handlingen att göra är mycket få, och det som gör den så sevärd är allt det andra!

Hade den haft en engagerande story i bakgrunden, så hade detta varit en klockren 4:a. Nu blir det bara en stark 3:a.

"Can you read this? 'N.Y.P.D.' - It means I will kNock Your Punk-ass Down!"

"No, Elvis is not dead. He just went home."

Underhållningsvärde: 3-4
(Se presentation för förklaring.)

C12

Finns det någon över åtta år som tycker att det här är sevärt ?

Men gud! Hur kan den här filmen vara så omtalad, den är ju knappast bättre än all annan Hollywood smörja. Allt kändes väldigt fånigt och töntigt. Visst var den rolig stundom - precis som alla andra amerikanska action komedier. Får en tvåa bara för att det är Will Smith.

Cammie

Will Smith i högform, och det är just han som håller filmen uppe. Annars är Men in Black en smårolig och småabsurd film.

Bra film, man garvade på flera ställen. Är väl lite av en klassiker.

Teddybjorn_kille

jag såg typ halva och det var okej men inge å hurra efter direkt...

Antonlikemovies

En väldigt rolig och cool film.
Bra skådisar, Will Smith är nästan alltid bra i vilken film han än är med i.
Får en stark 3:a.

Grymt rolig och bra film :D

Men in Black II (2002)
Men in Black III (2012)
Men in Black: International (2019)