Mannen på taket

3,7

Handling: En man ligger sjuk på Sabbatsberg sjukhus. Han hade varit polis och alltid varit en hård man. En natt blir han brutalt mördad. Kommissarie Beck och Einar Rönn kopplas in på fallet. Medan sökandet efter en tänkbar gärningsman kommer plötsligt rapporter om att en desperado har placerat sig på ett tak och skjuter vilt omkring sig...

Efter Sjöwall/Wahlöös kriminalroman "Den vedervärdige mannen från Säffle".

Fundamentet i Widerbergs filmsyn var realism och sanning. "Mannen på taket" är enligt hans ideal inspelad på plats och i en pseudodokumentär stil som bidrar till den starka autenticiteten.

År: 1976
Regissör: Bo Widerberg
Originaltitel: Mannen på taket
Alternativ titel:Beck - Mannen på taket
Alternativ titel:Man on the Roof (USA)
Längd: 01:50, 01:53

Folke Hjort
Eva Remaeus
Gunnel Wadner

Copyright SF

Då har man då äntligen sett denna klassiska svenska film. Så älskad och omtyckt bland såväl kritiker och publik, i Sverige och utomlands.

Det händer ibland att jag står som ett stort frågetecken. När jag helt enkelt inte kan se det stora i en film. Så är fallet här. Snacka om seg, blek och fullkomligt superdyster polisfilm. Vilka tråkiga karaktärer och vilket uselt slut. Mannen på taket känns som ett luftslott som Widerberg skapade vid en tid då sånt inte uppmärksammades. Mycket på grund av att det är en av få actionfilmer Sverige gjorde under 70-talet och att den var påkostad. Men om den nu var så bra kan man ju fråga sig varför det inte gjordes fler Beckfilmer redan då?

En klassiker bara för att. Nästan alla nya Beckfilmer är bättre.

frasmannen

En klassiker, kan det vara den första riktiga actionfilmen i svensk filmhistoria? Upplägget för actionbiten i denna film är väl "less is more". Men när det väl händer något så känns det mer "på riktigt" än det gör om man tittar på en amerikansk actionfilm från år 2000. Lysande regisserat av Widerberg. En "måste-film" som fångar den negativa synen på polismakten som finns i böckerna av Sjöwall-Wahlöö.

En spännande Beck-film från 70-talet. Scenerna vid Odenplan var ganska häftiga. Hade det inte varit för det konstiga slutet så hade jag delat ut en svag fyra, men nu blir det en stark trea.

En klassiker bara för att. Nästan alla nya Beckfilmer är bättre.

Blev egentligen lite besviken. Den första timmen går segt. Den andra timmen är lite bättre, men känns nästan osammanhängande med den första timmen. Uselt slut.

C12

Såg den igen efter många år.
Tycker nog inte att den riktigt håller idag.
Låter, trots det, den tidigare satta fyran att bli kvar.

Stizse

Nåt som var roligt med denna film var att jag och min kompis var statister på Odenplan. Annars är filmen den bästa av Beck.

Charley

Spännande rakt igenom, och då syftar jag till återspeglingen av polisens mödosamma arbete. Mina vänner, detta ÄR en polisthriller till skillnad från de där töntiga lekskolefilmerna med Peter Haber. Carl-Gustaf Lindstedt är väldigt bra som Beck, han fångar den där speciella svenskheten, även om jag tycker att Gösta Ekman är bättre som Beck. I övrigt är skådespelarprestationerna mycket bra, regissörer idag borde ta och titta på denna film och tillsätta utbildade skådisar i sina egna filmer. Manuset följer boken väldigt väl, och regin är fantastisk. Speciellt filmens sista 47 minuter, då man sitter på helspänn. En sån regissör som Bo Widerberg kommer aldrig att finnas! Filmen kunde dock ha slutat bättre.

Halloween_fan

Neeee!!

Va?
Hur kan man ge denna sega, utdragna, intetsägande och osammanhängande film fyror och femmor?
Ni får ursäkta, men det enda som är häftigt i "Mannen på taket" är den sista halvtimmen.

Och filmen är ca. 1:50, vilket innebär att 80 minuter av filmen är enbart monologer.
Nae, väldigt överskattad!

anddav507

Jag är en sån människa som bedömer filmerna utefter filmens ålder.

Så "Mannen på taket" får en en välförtjänt fyra.

1976.. Det är ett tag sen.
Och med tanke på att Sverige typ aldrig gjort några actionfilmer, kan man ju tänka sig hur häftigt det var att sitta i en biograf.
Skådespelarna gör ett bra jobb, även om Wolter aldrig varit något av en favorot för mig.

Sen kan jag kanske tycka att den blir lite småseg, när det inte händer någonting på ganska lång tid.
Men samtidigt, man kanske inte fick göra alltför "farliga" filmer på den tiden?

Därför blir det i alla fall en mycket stark fyra till Sveriges första actionrulle!!

Biopremiär: 2005-01-07