Fenomen

Handling: På natten till sin 37:e födelsedag träffas George Malley av ett mystiskt, bländande ljus och han får plötsligt förbluffande mentala färdigheter. Med sina nya kunskaper slår George hela staden med häpnad. Men folk börjar bli misstänksamma och när till och med hans äldsta vänner börjar bli frånvarande måste han inse att både hans och andras liv har ändrats för evigt.

År: 1996
Sean O'Bryan
David Gallagher
Ashley Buccille
Tony Genaro

Det här är en film med övernaturliga inslag med John Travolta i huvudrollen. Måste bara inleda med att säga att jag tycker att Travolta är en av de skådespelare som fått ta emot mest oförtjänt dålig kritik. Jag tycker alltid att han är underhållande att se oavsett vilka roller han spelar - med andra ord en riktigt duktig skådespelare. Här får han mystiska förmågor efter att ha blivit träffad av ett starkt ljus från himlen. Stundtals blir det lite för överdrivet och sentimentalt, men överlag är det en härlig känsla filmen igenom med bra musik och vackra miljöer. Jag gillade det här mycket och betyget blir en svag fyra.

Nefern

Rätt bra film med godingen Travolta, men jag tycker inte riktigt att den håller när det kommer till personskildringar, budskap eller estetik. Men det var en intressant idé och spännande filmen igenom.

En fruktansvärt bra film med en suverän Johnny Travolta i huvudrollen. Mystiskt, smärtande och välspelat. Säga vad man vill om storyn kan man men jag tycker den är suverän. Jag diggar mystiken och spänningen.

Jag gillar sådana här filmer då de faktiskt kan vara så här i verkligheten. Tyvärr tycker jag inte att känslor i filmen tränger rakt igenom. Man skulle kunnat utvecklat och förlängt endel scener.

vilken underbar film alltså..john travolta spelar jätte bra..men travolta e underskattad enligt mej:Pbörja gråta i slutet

siriuseyes

En av de vackraste filmer som gjorts!
Tillsammans med denna film och ett glas Cabarnet så är tårarna nära.

Det här var ingen speciellt intressant film. Går att slökolla på men inte så mycket mer än så. Gillade ej Kyra Sedgwicks rollfigur som bara betedde sig som en grinig tant.

Konstig men vacker film!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Some things in life just can't be explained.

En underdog-film som är bättre än vad många tycker (överraskande bra på BIO då den kom - man hade ej direkt hört ngt om den). Riktigt bra skådespel, skön musik (bl a av Eric Clapton) & en härlig stämning rakt igenom filmen. Är det en utomjordisk förmåga han...?
I DVD-samlingen så klart. Detta kan och vill man se om.

Trivia: Nate Pope (Forest Whitaker) is an Amateur Radio operator with the call sign WB6QLF. QLF is amateur shorthand for "I am sending with my left foot", a reference to someone whose Morse Code sending skill is very bad. This is normally sent as a question "QLF?" meaning "Are you sending with your left foot?" to an operator who is very difficult to understand in Morse.

Fenomen 2 (2003)