Bloody Sunday

3,6

Handling: Det flerfaldigt prisbelönta irländska verklighetsdramat Bloody Sunday skildrar den ödesdigra dagen på Nordirland för 30 år sedan, den 30 januari 1972, då brittiska soldater sköt ned 13 obeväpnade demonstranter som deltog i en marsch för medborgarrättigheter i staden Derry på Nordirland. Dagen kom att kallas Bloody Sunday och blev en vändpunkt i den moderna irländska konflikten och upptakten för IRA och 25 år av våld och terrorism.

År: 2002
Joanne Lindsay
Mike Edwards
Gerry Hammond

The_Dude

Den 30 januari 1972 sköt den brittiska armén ihjäl 13 demonstranter som demonstrerade för medborgerliga rättigheter på Nord Irland. Jag gillar den här typen av filmer som skildrar en historisk händelse, eller filmer som vågar ta ställning i känsliga frågor. Konflikten på Nord Irland är ju väl känd och det har gjorts många filmer på temat.

Vad det gäller Bloody Sunday så tycker jag det är den bästa jag har sett om konflikten, dock tycker jag det finns några små detaljer som förstörde för mycket för att jag skall vara nöjd. Bl.a. är det konstiga klipp där man fadear till svart lite för ofta, det stör flytet i filmen, samt att det är för många väldigt korta scener även om de fyller sitt syfte. Sedan är filmen vinklad mot engelsmännen, men det gör inte så mycket då det är den Nord Irländska saken som påvisas.

När sedan Bonos röst pressenterar U2’s ”Sunday, Bloody Sunday” till eftertexterna så får jag gåshud. Klart sevärd film.

En otroligt bra och stark film. Mycket gripande. Fotot och klippningen är riktigt snyggt gjord.

Upprörande och omskakande film. I början var den lite seg och tråkig, men sedan kom den igång.
Betyget blir 3,5.

Robert_Eriksson

En oerhört intressant, obehaglig, omskakande, tragisk och gripande film! Exakt hur det hela gick till då soldaterna började skjuta mot demonstranterna är ju nästan omöjligt att veta, men det här är en bild av hur det kan ha gått till. Hur som helst är den ruskigt bra gjord! Sättet den är filmad på och de otroliga skådespelarinsatserna gör att den känns fruktansvärt realistisk! Ett mästerverk!

Usch, vilken jobbig film. Blev helt virrig i huvudet, de pratade så fort att jag blev stressad, telefoner ringde oavbrutet och det var bara en massa pang-pang. Störde mig även på att de bytte scener hela tiden. Det enda bra var låten “Bloody Sunday”med U2 i slutet av filmen.

The_Dude