Bonnie och Clyde

Biografi:

Biografi:

Handling: På drift i Södern, mitt under depressionen ger sig Clyde Barrow och Bonnie Parker in på brottets bana. De menar inget illa. De är bara ute efter äventyr - och varandra. Men någonstans går det fel.

År: 1967
Regissör: Arthur Penn
Originaltitel: Bonnie and Clyde
Alternativ titel:Bonnie and Clyde... Were Killers!
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

Denver Pyle
Dub Taylor
Evans Evans
Gene Wilder

Skön bandit film som är en milstolpe inom amerikansk film. Regissören Penn har inspererats av franska "nya vågen" filmer. Den var väldigt revolutionerande pga att den hade/har verklighetstrogna skottskador och Penn var inte blygg med att visa det. Överlag så tycker jag det är en skön road movie med en oerhörd bra personkemi mellan Dunaway och Beatty. Klassiker.

En gedigen film med fina skådisinsatser.

Ajice

Väldigt mysig och fin film, älskar huvudskådespelarna som är vackra och duktiga!

kaj08

En klassiker som var inspirerad av den franska nya vågen. Filmen har därefter inspirerat många andra banditfilmer, och även Gudfadern tog inspiration från Bonnie and Clyde. Det är en skön blandning mellan spänning, tragedi och komedi i den här filmen.

Bäst av allt är skådespelarinsatserna, och förutom att samtliga inblandade spelar utmärkt, så innehåller filmen en imponerande roll-lista. Kul att se så många kändisar från den tiden då de var unga.

Lingon88

Det märks att filmen kommer från 1967, den kanske var en pangsuccé då men nu är den inte mycket för världen. Intressant historia som inte filmen lyckas göra så värst mycket med.

Frida_OSX

mycket bättre än jag trott. Det händer saker konstant och håller sin intressant. en svag 4:a

Cammie

Väldigt fint skådespel i spännande film som är mycket bättre än "kollegan" Public Enemies. Skönt med en socialt handikappad hjälte. Stark 3:a.

janne lindh

En klassiker med verklighetsbakgrund som fortfarande är värd att både ses och ses om. Våldsam men mycket välgjord. Tyvärr är Warren Beatty riktigt dålig som Clyde och det stör helhetsintrycket. Övriga skådespelare, bl.a Faye Dunaway (Bonnie), Gene Hackman, Michael Pollard och Estelle Parsons gör däremot mycket bra ifrån sig.

rivulet

tycker att denna underbara film borde ses av fler! stark 4a

Bonnie & Clyde - The True Story (1992)