Sling Blade

Handling: Den efterblivne Karl har suttit inspärrad i 25 år för mord på mamman och hennes pojkvän. Brottet begicks när Karl var 11 år och nu ska han återvända till sin hemstad i Arkansas för att börja ett nytt liv i frihet.

År: 1996
Christy Ward
Sarah Boss
Kathy Sue Brown
Wendell Rafferty

Ganska långsam film, men ändå helt ok. Tyckte att Karl såg lite för gammal ut egentligen, men i övrigt mycket välspelat av Billy Bob Thornton. Inte helt oväntat slut.

Mycket gripande och välgjort!

En intressant, spännande och fin film, rekommenderas särskilt till de som gillar drama. Fantastiskt skådespel av Thornton! Stark trea.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Sometimes a hero comes from the most unlikely place. / A simple man. A difficult choice.

En fin fiktiv historia om än kanske lite, lite långsam, men inte enerverande dock.
Klart en av Thorntons bästa rollprestationer, även om jag som skådespelare tyckte den blev lite enformig. Grabben (Black) och mamman (Canerday) är också bra, men även om Yoakam är obehaglig som pojkvännen är han bara ok i agerandet - överspel.
Bra manus som verkligen har nåt (mer ovanligt) att berätta. Det blev också Oscarbelönat. Manuset förlängdes också eftersom det först blev en kortfilm av det hela.
Mycket fin och passande, lugn och ofta instrumental musik.
Detta är en film som jag nu har sett och tänker: Mmm, mycket fin sak detta, och jag kan tänka mej att se om den kanske en gång till, men är däremot tveksam till om jag vill köpa in den till DVD-samlingen. Jag kommer minnas en stor del av filmen en lång tid framöver automatiskt. Jag vet inte om ni ska ta det positivt eller negativt, men vad jag vet är att det är ngt svårdefinierat som saknas trots allt för att lyfta den till högre höjder betygsmässigt. Ett stort plus får den så klart för att den inte är förutsägbar.

Trivia: Fellow independent filmmaker Jim Jarmusch appears as the "Frosty Kreme" worker in the beginning. His name tag reads "Deke", the name of the film's Electrical Best Boy. / In order to make his walk more awkward and consistent, Billy Bob Thornton placed crushed glass in his shoes. / Billy Wilder advised Billy Bob Thornton to write a screenplay where he could exploit his less than perfect features.

Sling Blade måste ha varit en film som Billy Bob Thornton velat göra länge. Det märks att han lade ner mycket arbete och möda på denna produktion, eftersom att resultatet är riktigt bra och välgjort.

Thornton själv är makalös i rollen som Carl, en kille som det är ganska lätt att känna sympati med.
Filmen rullar på i ett behagligt tempo och man sitter hela tiden klistrad framför burken. Mycket sevärd!

Savannah

Det här blir en femma, banne mig! Ett makligt tempo (som undertecknad mer än står ut med, men kanske inte alla andra) och några få inte helt trovärdiga repliker hindrar inte det faktum att detta är en extremt sevärd film med briljant skådespeleri, en gripande story och viktigast: en film som ger hopp om livet - trots allt. Se den!

Robert_Eriksson

Intressant, tänkvärd och ganska gripande. Billy Bob Thornton, en skådespelare som jag tidigare inte tyckt varit så särskilt märkvärdig, är här helt fantastisk i rollen som den väldigt speciella mannen Karl Childers. Thornton har även skrivit manus och regisserat filmen. Tyvärr finns det en del saker som jag stör mig lite på, så något riktigt högt betyg kan det inte bli tal om, men en stark trea är den helt klart värd.

"Some people call it a kaiser blade, I call it a sling blade."