En kärlekshistoria

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Filmen skildrar kärleken mellan två ungdomar, Annika och Pär. Vi får följa hur de träffas, möta deras bakgrund och hemmiljö, mopedgängets tuffhet och Annikas mer kvinnliga värld. Här beskrivs all den osäkerhet, rädsla, ömhet och glädje som de upplever tillsammans. I bakgrunden finns hela tiden föräldrarnas verklighet, Välfärdssveriges förlorade generation vars drömmar om framtiden har gått förlorade i vardagsrutinen.

År: 1970

Raymond Johansson
Rose Lagercrantz
Tommy Nilsson
Bertil Norström

Bra film av Andersson, men tycker han etablerat en bättre stil på senare dagar. Filmen har ärligt talat blivit lite väl hypad även om det är en kultklassiker. Kylin var väldigt vacker som ung och osöker tjej och jag gillar den föga dialogen mellan paret som istället visar sin kemi via ögonkontakter. Stark trea.

Jag måste säga att jag blev väldigt besviken. Jag trodde den skulle vara djup, vacker och känslosam, vilket jag inte alls tyckte att den var. Den var snarare tvärtom, simpel, händelselös och tråkig. Intressant att ha sett den iallafall, eftersom det tydligen är en omtalad film.

Polare

Jag anser att filmen är förbannat överskattad, jag gillar fotot och den klassiska musiken, de passar in riktigt bra, och osäkerheten mellan ungdomarna, och att de vuxna ska vara de barnsliga, Men jag tycker den är seg och tråkig, filmen känns som att den tiden filmen utspelar sig var ett helvete. Jag ser inget mästerverk i en sådan film. kanske är jag för ung, men filmen håller inte i dag enligt mig, kanske för dom som har erfarenhet av en sån här film.

kodex

Såg filmen av en slump när jag kom över ett klipp på youtube häromdagen. Är en hopplös romantiker när det kommer till när den visas på film. Och i klippet jag såg blev jag totalt fast! Så jag bestämde mig för att beställa hem den och se den.

Och jag kunde inte vara mer nöjd!! Allting är så perfekt igenomtänkt och vågat! Är helt fascinerad utav kemin mellan människorna, blickarna (främst mellan kärleksparet), alla andra "dolda" relationer och tanken bakom dem. Skådespeleriet är fantastiskt och regin likaså. Den här romantiska känslan mellan två unga som lixom glöms bort i de vuxnas värld. Och så ironin bakom många av replikerna (eller scenerna, gapskrattade åt en scen i början där han blir omkörd av en cykel) sätter sin prägel.
Högsta betyg från mig! Ingen tvekan!

Jag gråter snart tårar av ånger att jag satte på filmen! Ush nä, filmen är gjord av Roy Andersson och jag hade förväntat mig mer.
Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så hära seg film, jag trodde jag skulle somna flera gånger under filmen. Det enda som är bra i filmen är en sen i slutet vid vattnet. Det var roligt. Men anaras så hatar jag filmen en svag 1!

DuskBringer

Fint foto, fina miljöer och bra skådespeleri. Men ett totalt själlöst manus. Och handlingen är ologisk och stundtals väldigt konstig. En svag trea.

Måste säga att jag är imponerad och facinerad. Hela denna film är för mig perfekt, ja det blir lite tyst ibland men det är vad filmen är. Jag älskar hur den är så brutalt ärlig och att sorgen får en så stor plats i denna vackert filmade berättelse om två människors liv.

En -3 som film, men en 2+ inom sin egen genre.

Tagline: Moments of truth

Naja, en helt ok film som jag hoppats mer på eftersom den är så omtalad. Men denna Roy Anderssons debutfilm är faktiskt rätt medioker.
Det är en jättegullig historia som berättas, men det har vi dussintals filmer som tagit upp tidigare. Om unga människor i en förstelnad vuxenvärld - ett ständigt återkommande tema i olika generationer, anser jag, så javisst finns det chans till identifiering.
På ett sätt är filmen lite typisk svensk, vilket jag inte heller gillar eftersom den inte sticker ut. Jag gillar stundtals fotot och scenografin dock. Och Kylin var väldigt vacker som ung. Skådespelarprestationerna är, när jag tänker efter, rätt bra egentligen. Men något i filmen engagerar inte tillräckligt och det blir lite segt.
Njaej, filmen hamnar nog inte i DVD-samlingen, trots att den med fördel kan ses om nån gång sådär.

Trivia: Famous Swedish singer Magnus Uggla appears as an extra. His moped is also the one main character, Per, uses. / The crayfish at the party became rancid during shooting. The crew had to spray the crayfish with perfume in order to make the actors stand the shot. / Shot during the summer of 1969 with virtually no rain days for two months.

lolu

En riktig besvikelse efter allt man hört. Vet inte om replikerna ska spegla sverige på det här stela viset, men dem är så stela och ointressanta att man knappt står ut. Men om nu Sverige ska vara så trist, då kan man väl visa det med lite mer uttänkta repliker? Skådespelet svajar men fotot fungerar. Dessa kärleksscener är alldeles för få, men nån är faktiskt helt ok. Dock saknas det många och lite mer känsla hade man kunnat få in. Filmen är som allra bäst i de stunderna då ingen säger något.

Fy fan vilken tråkig film. Jag hade faktiskt förväntat mig lite mer, men filmen visar sig vara helt meningslös. Den handlar bara om ointressanta och vanliga människor som lever vanliga och tråkiga liv i ett vanligt Sverige. Om det är den andan Roy Andersson försöker fånga så har han verkligen lyckats för jag känner absolut ingenting och i slutet blev det för mycket så jag började t.o.m. snabbspola för att få lite fart på skiten.

Filmen har dock en del vackra vyer från vårt vackra land, och kärleksparet är söta tillsammans, men jag är inte för kärlekstrams och vackra vyer håller inte enbart i två timmar. Jag vill se någon form av drama eller få lite tankar eller åtminstone lite, lite, LITE humor, men inte ens det bjuder den här filmen på. Istället är det två timmar av nån form av "nostalgi" jag varken kan relatera till eller som är det minsta intressant.

Utöver detta så spretar handlingen ut i en mägnd trådar som sen dör ut i filmens oändliga eter. Vad jag menar är att Roy Andersson kommer aldrig till nån poäng, eller någonting, han bara spänderar en massa tid åt att bygga upp meningslösa förlopp som han sen struntar i. Resultatet blir ett segt lidande som aldrig kommer någonstans. Stor besvikelse.