Midnight Express

3,8

Handling: Detta är den sanna historien om Billy Hayes. En naiv, ung amerikan som försökte smuggla ut några gram hasch ur Turkiet, och blev dömd till 30 års fängelse. Men det är inte vilket fängelse som helst han hamnar i; tortyr och misshandel övertygar honom att det enda sättet att överleva detta är att fly... Följ med på en resa till helvetet, där man degraderas till ett djur och ingen vet om man kommer att överleva till nästa dag.

År: 1978

Gigi Ballista
Kevork Malikyan
Peter Jeffrey

tessan81

Det är fruktansvärt att följa William Hayes öde i det turkiska fängelset efter att han åkt fast för smuggling av hasch. Att följa kränkningarna och den smärtsamma nedbrytningen av en människa berör mig oerhört illa. Det finns en mängd starka scener som jag inte klarar av att se. Starkt manus som både berör, är trovärdigt och spännande kombinerat med jättefint skådespeleri gör den här filmen mycket sevärd.

Robert_Eriksson

En oerhört stark, upprörande och gripande film som det är helt omöjligt att inte bli tagen av. Den sitter kvar i huvudet ett bra tag efter att man stängt av TV:n. Skrämmande realistisk och hemsk! Man mår illa när man tänker på att den är verklighetsbaserad. Fantastiska skådespelarinsatser! Ett riktigt mästerverk!

Riktigt bra film rakt igenom. Den nervdrypande inledningen är mästerlig och likaså den medryckande musiken av Giorgio Moroder (som vann en Oscar). Även skådespelarna är övertygande. Helt enkelt en modern klassiker.

Spännande verklighetsbaserat drama. Överdrifter drar ner betyget, stark 3:a.

okej film men händer inte så mycket, känns lite typiskt bangkok hilton

Christiian2

En riktigt bra och intressant film och blev riktigt arg i filmen och älskar filmer som bygger på en verklig historia. denna är helt klart lika bra som ''Nyckeln Till Frihet''.

Det här är en verklighetsbaserad film om en naiv amerikan som blir satt i turkiskt fängelse efter att han försökt smuggla ut narkotika från landet. Brad Davis, som för övrigt liknar en hybrid mellan Brad Pitt och Kurt Russell, är övertygande i sin roll som Billy Hayes som sakta men säkert bryts ned. Den verklige Hayes gillade inte filmen som han ansåg porträtterade turkarna orättvist och det är sannerligen svårt att finna en mänsklig turk i den här skildringen, vilket känns ensidigt. Dessutom har historien kryddats med uppenbart överdrivna händelser som inte ägde rum i verkligheten. Tycker de gott kunde litat på originalberättelsen och gjort det mer troget den verkliga händelsen. Småsegt på sina ställen, men i övrigt gripande.

Jätte bra film! den liknar litte so, bangkok hilton!

annette62

En sann historia som verkligen är otrolig. Skådespelarinsatserna är otroliga. En av de första filmer jag såg på bio.

Cameron_84

ett mästerverk!