Den spanska lägenheten

Handling: Xavier flyr från förväntningar från vänner och familj i Paris för att tillbringa ett år av studier i Barcelona. Han flyttar in i en lägenhet med flera andra studenter, alla från olika länder. Trots att de talar olika språk och framför allt har olika kulturella bakgrunder skapas en gemenskap som kommer att påverka dem för all framtid.

År: 2002
Irene Montalà
Javier Coromina
Iddo Goldberg

Umbrellagirl

Helt okej film. Dock lite seg ibland.

LisaLu

lite charmig av och till men särkskilt första halvan var bara för seg. Det kändes inte som om jag lärde känna huvudrollen tyvärr.

Prozac

Okej, vanligtvis är detta min typ av film, men den här filmen ville jag bara att den skull ta slut.
Självklart hade den sina guldögonblick, men den var alldeles för lång.
Franskan är dock underbar. Jag är en sucker för franska. De varma småsmutsiga gatorna och de trånga gränderna får mig att längta tillbaka till spanien, och det är i stort sett de enda känslorna filmen lockar fram.

Se den om vill, men tycker du den är tråkig så missar du inget om du stänger av den.

Nefern

Jättecharmig film, aktuell och modern. Man kan förstå och relatera till Xavier och alla känns väldigt genuina och lätta att förstå.. Bra manus! Gillar det att man får se lite om själva erasmus-rörelsen och känslan av Barcelona. Stabil fyra.

minelli

Jättebra film, i stil med Amelie, fast med en Xavier istället. Synd att den inte finns att få tag på.. Handlingen har man sett förr, men man fastnar ändå.. Alla de olika karaktärerna känns för det mesta väl genomtänkta, och fotot är bra.

Förälskad, förvirrad (2005)