Emil i Lönneberga

Handling: Emil, han vill så väl och ändå går det galet. När han hör sin pappa vråla "EEEMIIL" så det hörs över hela Katthult, vet Emil att det bara finns ett säkert ställe här på jorden. Snickeboa.

Där kan han sitta och tälja sin 104:e trägubbe tills allt har lugnat ner sig. Men lugnt, blir det inte på länge...

Snart hänger Emils syster Ida i flaggstången, och Emil är på väg tillbaka till snickeboa...

År: 1971

Hannelore Schroth
Emy Storm
Ellen Widmann
Lena Wisborg

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Världens bästa svenska barnfilm!

Fin och trevlig familjefilm med betoning på "familje". Fint foto. Mysigt och charmigt skådespel. Men man märker att trots att nostalgin finns där för mej så berör filmen mej som vuxen inte lika mycket som andra Astrid Lindgren-filmer, detta är verkligen mer gjort för barn.
Kul men lite mindre trovärdig är relationen mellan Alfred och Emil. ;) Emil är ibland också lite korkad, vilket får mej att som vuxen bli retad. Dock så är de många hyssen när de kommer i en snabb följd efter varandra riktigt roliga då Edwall blir "forgrömmad" på sin son.
Njaej, hamnar inte i min DVD-samling såvida inte sambon köper in den till sig eller till eventuella barn.

Trivia: -

IWantItThatWay

EEEEEEMIL! Det är roligt när han sätter upp Ida i flaggstången, hur kan man komma på att göra något sådant, haha! Emil har alltid varit kul och jag gillar dessutom deras dialekt! Alfred och Lina är också väldigt roliga i filmen.

bananasplit_96

En riktigt härlig, rolig och mysig film! Man märker ju att Emil aldrig menar något illa med sina hyss, men det är likväl roligt att se när andra råkar ut för hyssen! Skådespelarna är otroligt bra ; Jan Olsson, Allan Edwall, Emy Storm och flera andra. Hyssen blir aldrig för överdrivna, det tycker jag är bra. De är skildrade med värme och humor. Särskilt rörande är vänskapen mellan Emil och drängen Alfred. Utan tvekan en av Astrid Lindgrens allra bästa filmer!

Älskade den här när jag var liten!

Bubben

En riktigt klassisk barnfilm om busungen Emil, som får sitta i snickeboa och tälja gubbar när han har hittat på hyss. En film som jag hoppas att barn kommer få växa upp till många år till framöver.

Det här är en riktig svensk klassiker med mycket nostalgivärde för egen del. Består av lösryckta episoder från serien och varenda en av dem är ljuvlig att se och bjuder på mycket hjärta och humor. Bästa filmatiseringen av Astrid Lindgren efter Ronja Rövardotter.

Klassiker helt igenom ! bra barnfilm!

Nya hyss av Emil i Lönneberga (1972)
Emil och griseknoen (1973)