Red Heat

Handling: Arnold Schwarzenegger spelar den ryska polisen Ivan Danko som skickas till USA hack i häl på en känd knarkhandlare. I USA får han hjälp av polisen Art Ridzik (James Belushi).

År: 1988
Pruitt Taylor Vince
Michael G. Hagerty
Brion James
Gloria Delaney

Walter Hill kunde göra action. Se på 48 timmar, Warriors, Inkräktarna m.m. Sen finns det några magplask som Tresspass och Iceman. Red Heat är helt klart underhållande och Belushi och Schwarzenegger är en kul kombination.

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & en 3+ som underhållning.

Tagline: Moscow's toughest detective. Chicago's craziest cop. There's only one thing worse than making them mad. Making them partners.

Åh, vilken nostalgi det är att se denna film igen som man i ungdomens dar såg några gånger och tyckte var en fantastisk action-komedi!
Idag (maj 2009) är filmen inte lika spektakulär. Jag betygsätter ju inte nostalgiska eller euforiska känslor från förr - det skulle göra mej till en sämre recensent. Visst har filmen sin klara charm och mycket tack vare timing och samspel/kemi mellan Belushi och Schwarzenegger i kombination med actionregissören Hills sinne för regi.
Storyn är väl inte den smartaste, men bra underhållande med en del humoristiska repliker då och då. Kul med kulturkrocken mellan poliserna just, även om den bygger mest på fördomar.
Ja, denna actionklassiker från 1980-talet hamnar i DVD-samlingen för en billig peng. Detta kan och vill man se om.

Trivia: For the Joliet prison scene, two hundred real inmates were used as extras / Arnold Schwarzenegger spent three months learning to speak Russian. James Belushi spent two weeks working at a Chicago police district headquarters. / Ivan Danko (Schwarzenegger) uses a gun called "Podbyrin 9.2 mm". Its actually a modified western Desert Eagle Magnum. The Podbyrin does not exist. Its a made up prop for the movie.

stankovic

Tung 80tals action med en riktigt vältrimmad Arnold i huvudrollen som rysk snut.

die_hard

bra film av arnold!

Mattias15

Arnold som hård rysk polis vs ett gäng bovar = Perfekt.
Mycket bra inledning med uppumpad Arnold. Resten av filmen Är Arnold tuff och tystlåten med en knackig rysk dialekt. James Belushi ska vara rolig och Amerikansk. Det slutar med att Arnold får ta lagen i egna händer och en märklig vänskap bildas med James Belushi.

Över medel definitivt. Belushi och Arnold är ett underhållande team i den här actionklassikern av actionregissören Hill. Snudd på fyra!

Jonker

Vad kan jag säga mer än COOL film alltså.