Erik Viking

2,3

Handling: Om ingen väcker gudarna och återbringar solens värmande strålar kommer människorna att slåss tills världen går under. För att förhindra det beger sig Erik mot gudarnas stad Asgård.

År: 1989
Regissör: Terry Jones
Originaltitel: Erik the Viking
Ursprungsland: USA, Sverige
Längd: 01:47, 01:19 (Directors Cut)
Ingår i tema: Vikingar

Tim McInnerny
John Gordon Sinclair
Richard Ridings
Freddie Jones

Nja.. ingen höjdare precis, men den funkar för en kväll.

Tidvis rolig, och med en intressant story då jag är en sucker för mytologi. En stadig trea

Nja.. ingen höjdare precis, men den funkar för en kväll.

die_hard

ingen etta men nästan ändå

"Halvrolig komedi där de gör parodi på den nordiska asatron."

Det är kul när britter och amerikaner gör film om det nordiska, för det brukar alltid bli konstigt. Vikingar som snackar engelska? Ja det blir helknasigt. Men det är en slags parodi, så därför blir det extra kul. Skämten är lite halvljumma och de lyckas nästan aldrig. Men filmen är väldigt spännande och intressant och Terry Jones lyckas verkligen få med ALLT om asatron, knappt något lämnas ute.

Man nämner Fänrisulven, Asgård och gudar som Tor och Oden, som i filmen gestaltas av barn. Vi får följa med vikingarna på deras resa till Asgård och det händer spännande saker hela tiden, vi får bland annat se det stora sjöodjuret som vikingarna var så rädda för ute till havs.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 3

Erik Viking får en stark trea, för den är riktigt underhållande och spännande, dessutom tycker jag om hur de får till det med asatron, för de har inte förändrat något, de har bara skojat till det en hel massa.