En av Sveriges största sajter om film.

Grundad 2002

Sätt ditt betyg:
Medlemmarnas medelbetyg:
1,5
(93 betyg)

Handling: Sommaren är snart här. Sickan, Vanheden och Harry längtar efter skolavslutningen och sommarlovet. Soliga dagar utan tjatande lärare och tråkiga läxor. Sovmorgnar varenda dag, bad, lek och svalkande glass.

Men sommaren blir inte riktigt vad Lilla Jönssonligan tänkt sig. Efter ett "busstreck" så skickas pojkarna iväg till Gotland och kollot Vindpinan, känt för att ta hand om vanartiga barn. Glass och bad byts ut mot stekt gröt och att skura utedass. Lägret styrs med järnhand av två tanter, Rask och Fridh dessutom så visar det sig att kollots ägare är direktör Wall-Enberg.

Lägret faller inte alls Sickan i smaken, men under ett rymningsförsök, så får han reda på att ett fartyg fullastad med godis är på väg mot Gotland.

Fakta:
Fler personer

Mest populära recensionerna

rush
gav betyget:

de förra Jönssonliga-filmerna var bra men detta är botten. skådisarna är dåliga och manuset med alla konstiga saker som inte passar in gör bara allt dåligt.

Borr
gav betyget:

Bättre än väntat faktiskt. Visserligen dåligt skådespel och man kanske inte hade valt den bästa rollbesättningen. Men jag tycker att filmen har sina ljusa stunder också. Loa Falkman är bra som vanligt och transalägerledaren var ju lite kul.
En svag 3:a blir det. Måste även tillägga att specialeffekterna såg ut att höra hemma i en film från 60-talet.

anden
gav betyget:

Det här är nog den sämsta filmen jag har sett!
mycket dåligt skådespel och handling.

Senaste recensionerna

Borr

Evenstar_92
gav betyget:

Finns inte så många ord att välja bland, men pinsamt sitter nog fint här.

Shining_pearl_
gav betyget:

Det här var bara för mycket-otroligt löjlig, ointressant och meningslös! Kan inte ens förstå hur barn kan uppskatta detta..

a_queer_star

godkänd, men ej mer än så, en 2:a

Venom-
gav betyget:

fyfan säger jag bara .. se bara på hur filmen e gjord när gubbarna ramlar från båten ? nån konstig animation/inklippning! den verkar helt körd!!
handlingen var väll sådär = dom åker på kollo blablabla..
den va klart underkänd..
ni andra verkar inte heller tycka om den ?
många ger en 1a till den här filmen..anledningen är att detta var den sämsta filmen som "lilla" jönssonligan gjort!

best of movie
gav betyget:

Har denna film , har set den typ 4-5 gånger mycket bra film.

Natta or Tattis

Den söööööööööööööög!

Mer fakta:
Filmpunkten-id: 3453
Filmen är i färg
Redigera info på denna sida
Länk till IMDB

Uppföljare och/eller remakes:
Varning för Jönssonligan (1981)
Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)
Jönssonligan får guldfeber (1984)
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
Jönssonligan på Mallorca (1989)
Jönssonligan och den svarta diamanten (1992)
Jönssonligans största kupp (1995)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (1996)
Lilla Jönssonligan på styva linan (1997)
Jönssonligan spelar högt (2000)
Lilla Jönssonligan och stjärnkuppen (2006)