Majestic, The

Handling: Jim Carrey spelar rollen som Peter, en av Hollywoods stora manusförfattare. Peter vaknar en dag upp i staden Lawson, med minnesförlust efter en bilolycka. Han misstas för en annan - stadens länge förlorade son, en riktig krigshjälte. Peter börjar tro vad alla andra i staden tror och börjar sakta men säkert bygga upp sitt liv igen. Det är ett perfekt liv, och kanske en perfekt lögn... men sanningen brukar alltid komma ikapp.

År: 2001

James Whitmore
David Ogden Stiers
Bruce Campbell
Daniel von Bargen

Det här är en film av dramakungen Frank Darabont som tidigare har gjort mästerverken Nyckeln till frihet och Den gröna milen. Man känner igen stilen i berättandet och han vet hur man kan vrida på känslor, men skillnaden är att han inte har skrivit manuset själv och det märks. Det blir på sina ställen på tok för krystat och Hollywoodsmörigt.

Detta till trots så är det en mysig film att titta på och gubbtrion med Jeffrey DeMunn, James Whitmore och Martin Landau är ju ljuvlig att se på. Deras rolltolkningar är verkligen genuina och går rakt in i hjärtat. Jim Carrey i huvudrollen då? Nja, jag tillhör väl en av de få som inte tycker att han platsar i allvarligare roller. Han saknar helt enkelt den tyngd och trovärdighet som krävs och vad han än gör så känns det plastigt. Hade gärna sett någon annan i huvudrollen.

när jag såg den här filmen så va den riktigt seg det hände knappt inget ting på två timmar..men då stänger man typ av det gjorde jag

Zirgo

Peter (Jim Carrey) vaknar upp med minnesförlust av sitt förra liv i en liten stad. Stadens befolkning misstar honom för Luke som åkte ut i andra världskriget. Peter liknar tydligen Luke väldigt mycket och med stadens hjälp så börjar Peter ovetandes gå in i rollen som Luke.
Enligt mig så gör Jim Carrey här en den mest seriösa rollen som jag sett honom i. Faktum är att hela rollbesättningen ända ner till stadens gamla krigsveteraner känns oerhört verkliga. Med ett vackert och varmt foto så lämnar filmen en med en lika vacker och varm känsla efter sig. En stark trea.

Detta är en bra film. Jim Carrey gör en underbar insatts.

Dan13

En bra film med bra handling. Men överdrivit långt.

Rune

En mysig film med bra skådespelare. En aning för lång.

En gripande, vacker, intressant och underhållande film. Frank Darabont har lyckats än en gång, även om den här filmen är snäppet sämre än "Den gröna milen" och "Nyckeln till frihet". Jim Carrey är riktigt bra!