Pluto Nash

2,1

Handling: Året är 2087 och Eddie Murphy är Pluto Nash, ägaren till en skum bar på Månen. I denna science-fictionkomedi blir Nash efter olika händelser inblandad i självständighetsrörelsen som arbetar för att Månen ska bli en självständig stat från Jorden.

År: 2002

Pam Grier
John Cleese
Victor Varnado
Illeana Douglas

En 2+ som film, men en -3 i sin egen genre, dvs den något svåra sci-fi/komedi-genren.

Taglines: The Man On The Moon / Action's future has arrived...

Denna film är ej riktigt så dålig som ryktet säger om man a) gillar Eddie Murphy generellt b) gillar den ngt udda kombinationen sci-fi/komedi c) gillar futuristisk påkostad scenografi.
Intressant att filmen låg på hyllan i två år då den var klar innan den hade premiär *. Denna film är känd för att vara den mest ekonomiska filmfloppen i modern tid **.
Murphy är kul som vanligt - kör på rutin. Randy Quaid är rätt kul som föråldrad robotmodell. Och Dawson är bra, men framförallt riktigt vacker - wow! Synd att hon, som i Rent, inte får visa sin riktiga röstpotential (ej R'n'B) då hon ändå sjunger i filmen. Lite småkul och billiga sexistiska skämt, som det känns mer hör hemma på 1980-talet.
Denna film hamnar inte i min DVD-samling trots att den faktiskt är lite mer än helt ok för en kväll. Det skulle vara om jag fick den för en 5:a då.

Trivia: * This movie was shelved for almost two years before it was released. / ** In absolute terms, this movie made the largest financial loss of any movie to date, with a budget of $100 million and a total US gross of $4.41 million (total loss, $95.59 million).

Gud va löjlig film och inte alls patriotiskt att kalla månen "Little America" då eller? Den va små rolig emellanåt men väldigt sällan dock. Effekterna är dåliga och skådespelarna gör inget bra jobb.

Ibland en smårolig rulle som fungerar att se på om man inte har något bättre för sig.

Rune

Fula dator effekter ointressant handling med hyfsade skådespelare.

S16F

Filmens handling är lika dålig som filmens humor tyvärr. Eddie Murphy gör så gott han kan och det är alltid lika bra.. Men det räcker inte, den här filmen blir tyvärr aldrig riktigt bra och en film som man inte lägger på minnet

Timoti

Det här är en rolig film. Men blir ganska tråkig efter ett tag. Det blir en solid tvåa till filmen.