Irreversible

Handling: Alex och Marcus älskar varandra. Tillsammans med Pierre, en före detta älskare till Alex, är de på väg till en fest. Men under kvällen går allting våldsamt fel. För att mannen är ett djur. För att längtan efter hämnd är en naturlig impuls. För att de flesta brottslingar förblir ostraffade. För att förlusten av någon man älskar är lika förödande som ett blixtnedslag. För att kärleken är källan till allt liv. För att föraningar inte ändrar händelsers kurs. För att tiden avslöjar allt. Allt det underbara. Och allt det otänkbara...

År: 2002
Stéphane Drouot
Jean-Louis Costes
Mourad Khima

Copyright Mars Distribution

Det här är utan tvekan det magstarkaste jag sett på film någonsin. Filmen utspelar sig under ett dygn och oglorifierat och med en naken realism visar den hur grymt och meningslöst våld kan vara. Den omtalade våldtäktsscenen är det vidrigaste jag har plågat mig igenom och gjorde mig oerhört förbannad. Kameraarbetet och musiken bidrar dessutom till att man själv börjar må fysiskt illa. Är det här då bara ett meningslöst frosseri i brutalitet? Nej, skulle nog mitt svar bli. Irréversible är uppbyggd på samma sätt som Memento d.v.s. med bakvänd kronologi och även här har det en meningsfull betydelse. I slutet av filmen får vi se hur dagen började och hur gärna man än vill ändra det förflutna så är det omöjligt. "Tiden förstör allt" återkommer flera gånger i filmen. Små val vi gör i livet kan få hemska konsekvenser.

Skådespeleriet från Monica Bellucci och Vincent Cassel är magnifikt och samtliga skådespelare i filmen är kusligt övertygande. Samtidigt är det svårt att riktigt gilla en sådan här tragisk film. Men på grund av att den är så välgjord och i min mening har en poäng - hur rå och tung den än må vara - så får den en stark trea av mig i betyg. För övrigt rekommenderar jag ingen att se den här filmen.

jeb

Denna film är bland det bästa jag sett gillade den skarpt. musiken är klockren och gör filmen ännu mer skrämmande. kom ihåg att när jag såg den för andra gången så tyckte de jag såg filmen med att vissa scener var så grova att de var tvugna att gå ifrån teven. helt klart en mycket brutal film, borde inte ses av folk med svagt psyke, även om det bara är en film så är den filmad och gjord så att det blir verkligt!! en 5:a helt klart

shoeman

Stark trea, det som gör filmen interessant är att man ser den baklänges, akt för akt från slut till början.
I övrigt är den ganska enkel, vilket är tur för det hade varit svårt att hålla koll på handlingsförloppet om den varit invecklad.
Otäckt brutal vid ett fåtal gånger.
Ingen fantastisk film, men förtjänar att ses.

En bitvis riktigt stark rulle, där två scener utmärker sig. "Brandsläckarscenen" och "våldtäcktscenen". Båda är väldigt groteska. Förövrigt så är filmen mest engegerande i början, dvs slutet, sen blir det lite segt. Skådespeleriet är mycket bra och filmen berör helt klart.

"Serves it's point" är en mycket bra beskrivning av Irreversible. Magstark, upprivande och otrevligt realistisk. Filmens punkt är att äckla publiken rent visuellt och det lyckas den verkligen med. Intressant, men inte direkt bra. Värd att se, eller inte, är du intresserad om hur du kan bli påverkad av film så är detta absolut ett alternativ för dig.

bombababylon

Väldigt bra och annorlunda film, till viss del förstår jag att folk jämför den med "Memento" men till viss del gör jag det inte alls.
Jag gillar faktumet att handligen går baklänges klipp för klipp och att klippen är så långa.

Överlag en spännande och intressant film, även om våldet kanske inte är så fruktansvärt som varningarna säger.

Fortini

underbar film, och det som är imponerade är att de gjorde filmen på tre dagar. en dag då skådisarna fick läsa manus osv, andra dagen tränade de.
och dag nummer tre så spelade de in, förövrigt så är de flesta repliker inprovisrearade av skådisarna

Bigge

Se den!! En av dom starkaste filmer jag har sett. Efter man har sett filmen så är man ganska illamående, man vill bara kräkas. Den är väldigt realistisk och trovärdig. En stark 4 till den här rullen.

the_jobe

Det var en mycket tunnare story än i Memento, men jag gillade ändå denna filmen starkt. Väldigt skickligt filmad, med väldigt långa tagningar. Dock tycker jag inte att den var så väldigt våldsam faktiskt... Men det kan bero på att jag inte tycker någonting är speciellt våldsamt eller läskigt på film.

Irreversible visar oss ett samhälle under det vi vanligtvis lever i. Här på ytan är Alex och Marcus ett normalt par som älskar varandra och ska få barn, men under ytan lurar det som kommer förstöra deras liv. Onda, sjuka människor som tillåts göra ogärningar mot hederliga människor och ingen finns där för att stoppa dem. Människor ser på i glädje, resten vänder andra kinden till.

Irreversible är en otäck, vidrig och skrämmande film. Helt suverän. Filmen börjar som en riktigt snurrig karusellfärd. Kameran cirkulerar ovanför en brottsplats. Två män diskuterar och talar i gåtor. Sedan börjar slutet på filmen. Irreversible berättas alltså från slutet till början. Filmen börjar med att Marcus och Pierre är vid en gaybar och letar efter en snubbe som kallas "Bandmasken", varför vet vi inte. Hursomhelst hittar de honom men inget går som det ska. Marcus lämnar gaybaren med en avbruten arm och Pierre arresteras efter att ha slagit sönder en mans huvud med en gastub. Efter detta hoppar regissören Gaspar Noé tillbaka ett snäpp. Stegvis får vi veta vad som ledde till den slutgiltiga händelsen.

Med Irreversible lyckas Gaspar Noé locka fram många känslor hos tittaren. Det börjar med en svindel som är svår att skaka av sig, vilket följs av den otäckaste scenen som någonsin gjorts i en film. När Pierre slår in skallen på en man med en gastub. Det ser 100 procent realistiskt ut och illamåendet är ett faktum hos tittaren. Men man blir inte bara dålig i sinnet av själva misshandeln, man blir också chockad över det faktum att inte en enda själ på gaybaren försöker stoppa mordet. Alla ser på och bara håller andan. Det kommer dessutom en väldigt hemsk våldtäktsscen som blivit omdiskuterad.

Irreversible börjar som en ren jä-vla mardröm och slutar som vilket vackert drama som helst. Ju längre in i filmen vi kommer desto mer förbannad blir man. Först sitter man frågandes och undrar varför denna så kallade Bandmasken fick skallen inslagen men vid filmen slut fattar man och då får man känslan av att det var en rättfärdigad handling. Irreversible må vara en väldigt otäck film, men dess förmåga att skapa känslor (trots att de är illasinnade) hos tittaren är fantastiskt. Irreversible är på många vis ett mästerverk.

Sparsam på klippandet med långa scener utan avbrot. Suveränt skådespeleri av Monica Bellucci (Alex), Vincent Cassell (Marcus) och Albert Dupontel (Pierre) som alla gör ett fantastiskt jobb. Bra foto om än för snurrigt ibland. Det är ständigt mörkt på gatorna i Frankrike och det ger en otäck samt mysig känsla. En superstark fyra ger jag till Irreversible. När jag förstår den fullt så kommer jag absolut se den som ett mästerverk.