Dead Zone, The

Handling: Den unge läraren Johnny Smith (Walken) råkar ut för en bilolycka. Han blir liggande i koma i fem år. När han återkommer till verkligheten märker han att han ser visioner av kommande händelser. En dag möter han politikern Greg Stillson (Sheen) och ser i framtiden hur denne man, efter att han blivit president av USA, inleder ett tredje världskrig...

Baserad på romanen av Stephen King.

År: 1983

Peter Dvorsky
Julie-Ann Heathwood

Copyright Paramount Pictures

Mackie

Lågmäld och en ganska speciell film. Uppskattas säkerligen inte av alla. Ville länge sätta en fyra men filmen är lite för "sömnig" för att verkligen förtjäna det. Jag tycker dock den där minimalismen på olika nivåer som präglar många av Cronenbergs verk gör filmen särskilt trevlig att titta på, t.ex. den sparsmakade men ljuva musiken, den tillbakadragne huvudpersonen, och dialogerna. Filmen har massviss med atmosfär och stämning, men det gäller att hitta till dem. Filmen får en mycket stark trea. Hade de blandat den lågmälda, tungdrivna stämningen med lite mer fart så att det blev mer kontraster, hade det burit upp för en självklar fyra. Annars finns det inget att klaga på, skådespelarna är solida i sina roller och slutet är väldigt bra. Minimalistiskt och enkelt är det, men det känns så rätt för filmen.

Cronenbergs film baserad på Kings bok är riktigt bra. Dessutom har han väldigt bra skådespelare till sin nytta, där av en utav mina personliga favoriter Martin Sheen i en ganska lite roll. Och för övrigt borde Walken hålla sig till intressantare roller som i "The Dead Zone" och inte larva runt i massa skit.

Xenomorph

Cronenberg och King kan ju inte bara misslyckas. Om dessutom Martin Sheen är med så vore det ett under om detta inte var sevärt. Det kanske inte är det bästa eller mest skrämmande man sett, men den är intressant och ska tydligen vara väldigt likt Kings bok.

En mycket bra psykologisk thriller.

Savannah

Älska! Denna film har speciella kvaliteter och är högst sevärd. Endast de som inte klarar av 80-talstempo (dvs. utan epilepsiframkallande klippteknik) bör undvika detta lilla King&Cronenberg-mästerverk.

Frida_OSX

Bra film av Cronenbergs som baserats på Kings bok.
Det är en spännande film där man inte riktigt vet vad som ska hända. Christopher Walken gör alltid bra ifrån sig och detta är inget undantag.
Klar en sevärd film för alla.

Jag gillar den här filmen.

Bra film med en medryckande intrig och proffesionellt skådespeleri från Sheen och Walken.
Den får en stark trea i betyg.

Laidan

Usch vad rädd jag blir när jag ser att denna har fått så högt betyg, jag tycker nämligen att detta var bland det sämsta jag någonsin sett.

Tycker hela filmen bara känns dyster och dödstråkig. Allting ser fruktansvärt dåligt ut och skådespelarna känns som hämtade från dagis.. usch..

Horror Forever

Enligt mig är detta en typisk ganska tråkig men ändå lyckad 80-tals-skräckfilm...