Galaxy Quest

Handling: Peter, Tawny och Dr. Lazarus är tre karaktärer som medverkade i en populär rymd tv-serie för 20 år sedan. Plötsligt en dag blir de "uppstrålade" till ett rymdskepp. Det visar sig att dessa aliens har tolkat tv på jorden som fakta. De tvingas nu ut på ett riktigt krig i rymden för att rädda universum, på riktigt...

År: 1999

Justin Long
Jeremy Howard
Kaitlin Cullum

andor

Halv parodi på Star Trek. Hyggliga efekter.

starchild

En helt underbar hyllning till Star Trekuniversumet. Tim Allen spelar en sliten hjältekapten och Alan Rickman är bara så bra som den seriöse Schakespearetolkaren som hamnat i alienfacket:)

Trevlig, skön och underhållande film. Passar som handen i handsken när du är ute efter något lätt och menlöst. Hela idén är rätt simpel, men det utförs på ett väldigt rakt och enkelt sätt, vilket räddar det hela. Produktionen i sig är också bra, inga större klaffar, många välkända ansikten och schyssta kostymer. Skulle fungera perfekt en söndag efter någon liter för mycket öl då du vill sätta hjärnan på "paus" och slänga bort en onödig och plågsam bit av ditt liv. Svag trea, filmen vet att den inte är något mästerverk och tar inga onödiga risker vilket gör den väldigt lätt att köpa och följa med i, men det blir heller aldrig riktigt intressant eller speciellt bra.

Rätt bra manus faktiskt

Audrey T

Kul film om några skådespelare i en serie liknande StarTrek som träffar på riktiga rymdvarelser vilka tror att allt i serien är sant. De behöver hjälp från en ond varelse som vill förgöra dem och söker upp "kaptenen" från serien. Filmen blir aldrig töntig utan fungerar faktiskt riktigt bra. Tim Allen är inte min favorit men här är han utmärkt i rollen som kaptenen. Rymdvarelserna är väldigt gulliga!

Sky_Pirate

Rolig, men lite seg mot slutet. Alan Rickman är bäst.

Therold

Bra skådespelare som spelar skådisar i en SF-serie. Trost bemanning och hyfsat manus lyfter inte regin särskilt. Blir lätt en smula löjligt då jag egentligen skulle vilja ha lite mer substans/tyngd. Visst driver de med Star Trek på ett eller annat sätt, men egentligen förlorar filmen mycket på att göra denna vinkling lite väl för uppenbar. Kontentan: Filmen skulle behöva ha lite mer att komma med. Komedi, så blev den klassad - men det saknas faktiskt anledningar till att just skratta. Hade kunnat bli en pärla.