Legally Blonde

Handling: Elle Woods är en ung kvinna med ett hjärta (och hår!) av guld. När hennes älskade Warner gör slut och förlovar sig med den hemska Vivian Kensington, tar Elle saken i egna händer och söker till juristlinjen på Harvard, där Warner studerar.

År: 2001
Linda Cardellini
Bruce Thomas
Meredith Scott Lynn

MaliciousDelight

Den här filmen är en typisk tjejfilm.
Den är ganska dålig, men skön att titta på ifall man inte har något bättre för sig.

Reese Witherspoon förlorar sin kärlek och tacklar Harvard i sann feministisk kämpaglöd för att visa att kvinnor kan. Detta är konceptet i Legally Blonde, och jag förstår absolut avsikten - nämligen kvinnor kan. Dock får filmen mycket av sin humor från det faktum att kvinnor INTE ALLS kan - i varje fall inte lika bra som män. Elle möts av samma skepticism vart hon än går - till och med hennes mor påminner henne om hennes tid som underklädesmodell och frågar varför hon vill kasta bort allt det. Det är inte roligt och till slut blir jag rentav mordisk till sinnet.

Allteftersom historien fortlöper växlar Elle spår och börjar tråna efter en professors unge skyddsling, spelad av Luke Wilson. Och samtidigt som jag medger att Warner/Warren (han är så blek och själlös att jag inte minns vad karln heter) inte var mycket att sakna, är inte Wilson det heller. Han är en megafjant som aldrig vågar höja rösten och ta parti för det han vet är rätt - förrän i slutet då han backas upp av en kvinna dömd för mord.

Filmen är VÄLDIGT förutsägbar, men det gör inte så mycket. Det som stör mig är att filmen ger mycket dubbla budskap om saker och ting. Ena sekunden är Elle väldigt ambitiös och professionell, och i nästa reduceras hon återigen till en dum blondin. Det är ojämnt, frustrerande och föga intelligent. Slutet i sig är nästan för perfekt för att vara trovärdigt.
"Oh my God, the bend and snap works every time."

djerryg

En film som är en i mängden av storyn om misslyckade personer som sedan lyckas och blir uppskattade till sist. Den här filmen är kantad av dåliga skådspelarinsatser också. Men emellanåt är filmen riktigt bra men det är väldigt sällan.

3/5
Klart en charmig komedi med en Witherspoon som låter och ser ut som en lite "korkad" blondin-bimbo, men faktiskt är smart.

losdrivaren

Bra Vampyr rulle! Mycket skön vampyr vampyr jägare på korståg

Ganska bra film, men den är kanske något orimlig. Tycker att den var lagom lång och handlingen gick framåt utan större avbrott.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Robert Luketic -
Skådespelare: Reese Witherspoon +
Unik: -

IWantItThatWay

En jätterolig tjejfilm som är supercharmig! Reese Witherspoon gör sin karaktär som Elle Woods superbra, hon har en jättehärlig personlighet och hon är så smart i domstolen! en stark 4a!

Dolphingirl

Reese är bra i denna film

martin88

En väldigt ojämn film. Stundtals ganska charmig och rolig men långa stunder väldigt löjlig, tråkig och överdriven.

Legally Blonde 2 (2003)
Legally Blondes 3 (2009)