Before the Night Falls

Biografi:

Biografi:
2,4

Handling: Before night falls är en fantasifylld resa genom den kubanske författaren och poeten Reinaldo Arenas liv och bygger på dennes memoarer med samma namn. Som homosexuell och kontroversiell författare tvingades Arena till slut att lämna Castros Kuba, där hans texter bannlystes, och leva i exil i USA. Vid 14 års ålder vann han en författartävling med novellen Celestino Antes del Alba (Sången från källan), som kom att bli det enda av hans verk som publicerades på Kuba. Hans noveller och dikter smugglades ut genom vänner och entusiaster och hyllades internationellt. Before Night Falls är ett porträtt av en briljant, revolutionär poet och författare som sökte artistisk, politisk och sexuell frihet genom att trotsa fattigdom, censur, exil och förföljelse.

År: 2000

Vito Maria Schnabel
Pedro Armendáriz Jr.
Diego Luna
Stella Schnabel

En stark och gripande historia men den griper tyvärr inte tag i mig så mkt jag ville o trodde innan jag såg den. Riktigt bra skådespelare också med undantag för visa.

Hanna_90

Precis som det sagts tidigare ville jag verkligen gilla filmen! Väldigt, väldigt bra matrial men den berör inte som den borde. Slutar lite tvärt tycker jag men... det var ju egentligen en väldigt bra film... men mer än tre kan den inte få.

Daniello_

Håller med om mycket av åsikterna som andra framfört redan. Man vill verkligen tycka om den (för den e fantastisk på ett sätt) men den fastnar aldrig och blir aldrig riktigt så magisk som den kunde blivit känner jag. Handlingen är ju enormt bra och de känns synd att man inte tog vara på de till något bättre. Sen vet ju inte jag hur bra filmen följer den verkliga händelsen, men den kunde ha varit bättre med det här matrialet. Men helt fantastiska skådespelarinsatser dock, vilket blir lite av en helhets räddning. Ett annat plus är fotot vilket är verkligen coolt och fint. Lite kul med alla dikter och poesi, och förstås att se Johnny Depp i kvinnokläder. Svag 3a!

Ni som väntar er att se Johnny Depp i mängder kan glömma det, likaså Sean Penn (deltar i en scen).

Shadowfax

Jag blev inte fascinerad av att se Depp alls i denna film. Däremot tycker jag att hans scener är underbara jämfört med resten av filmen. Den var så otroligt långtråkig. I slutet var den som värst.. Usch. En svag tvåa.

Robert_Eriksson

En film som handlar om den kubanske författaren och poeten Reinaldo Arenas liv. Inte särskilt bra, även om det är intressant att få se bilder och höra tal av Fidel Castro.

mkay marre

Jag vill tycka om den här filmen,det är underbara skådisar,en bra handling som är baserad på en verklig händelse.Men hur mycket jag än försöker kan jag inte bli tillrekligt intresserad och då slutar det med att den bara känns långtråkig och seg på handling. Höjdpunkten är att få se Jhonny i kvinnokläder,men det räcker inte för att bli mer än gordkänd.